שיר "אשכנזי" לחג השבועות

השיר "ים השיבולים" הוא שיר אשכנזי. לא יעזור שמחבריו הם יצחק קינן שעלה לארץ ממרוקו וחיים אדמון ז"ל שהגיע מטורקיה. עוד טענה על קיפוח עדתי?


בתכנית הרדיו ״סידורים לשבת״ שודר ביום שישי האחרון (21.5.2015) ראיון מעניין לרגל חג השבועות.

ברקע התנגן השיר ״ים השיבולים״ בביצוע להקת הגבעטרון והמגישה ליאת רגב, הקדימה מילות פתיחה וסיפרה כי הפקת התכנית השקיעה מאמץ רב על מנת לאתר את מחבר השיר, כדי להעלותו לשידור בתכנית.

האיש נמצא וזוהה והוא יצחק קינן, ששימש בעבר בשורה של תפקידים בכירים וביניהם ראש העיר בית שאן.

הוא סיפר על פעילותו הציבורית ועל אהבתו לכתיבה, תיאר את השותפות שהייתה לו משך שנים עם המלחין חיים אגמון ז״ל בכתיבת שירים שזכו לפופולאריות רבה וגם על השיר ״ים השיבולים״, שזכה ומשך את תשומת הלב  של חבורת ״הגבעטרון״, שכללה אותו ברפרטואר של החבורה .

כך זכה ״ים השיבולים״ לפופולאריות רבה ובזכותו גם מזכירים פה ושם את יוצריו.

קינן סיפר כי בזמנו, כששימש בתפקיד מנהל ״אמנות לעם״, השתתף בקבוצה של ממלאי תפקידים בכירים מישראל, ממוצא מרוקאי, שהוזמנה ע״י מלך מרוקו לביקור.

באחד הימים, במהלך הביקור, בזמן נסיעה באוטובוס, עברה הקבוצה בשטחים שהתאפיינו בשדות גדולים של שיבולים ובאופן אינסטינקטיבי המשתתפים  החלו לשיר את ״ים השיבולים״.

מדריך הקבוצה סיפר למשתתפים כי מחבר השיר נמצא איתם בביקור והוא לא אחר מאשר יצחק קינן. לא האמינו, סיפר קינן, הרי ים השיבולים הוא שיר אשכנזי אמרו, וקינן יליד מרוקו הוא. איך זה יתכן?

ועוד הזכיר כי השיר שנכתב בעת 1971 וזכה לפופולאריות רבה, הגיע בשנת החמישים למדינה למקום ראשון באחת מתחרויות הזמר. לכבוד הזכייה ,הוזמן אז קינן לראיון ברדיו ומאזין אחד הגיב באכזבה :"עוד פעם שיר אשכנזי זוכה?" קינן נזכר שהגיב בשידור וסיפר כי את השיר כתבו הוא שמוצאו ממרוקו והמלחין חיים אגמון שמוצאו מטורקיה.

אז איך זה שבמשך עשרות שנים נחשב השיר הפופולארי הזה ״לשיר אשכנזי״?

קינן אומר כי יתכן והעובדה שהוא גדל ותחנך בקיבוץ ושהשיר מבוצע עי״ הגבעטרון תרמו לכך.

כך או אחרת,השיר  הזה – אשכנזי,מרוקאי או טורקי – בעיני הוא שיר ישראלי. שיר יפה שלא נס ליחו משך השנים.

וגם אם יהיו כאלה , בעיקר מבין המתלוננים המקצועיים על קיפוח ואפליה, שיטענו כי השיר הזה מהווה דוגמא להשתלטות האשכנזים על התרבות המזרחית , באופן שכפה על היוצרים לכתוב ב״אשכנזית״ על מנת שיכירו בהם כיוצרים ,אז שיטענו.

9 תגובות על ״שיר "אשכנזי" לחג השבועות״

  1. חג שבועות שמח לכל עם ישראל

    ולהבדיל אלף אלפי הבדלות ברצוני להתייחס למסר העולה מהדברים שנכתבו כאן:
    "אם יהיו כאלה , בעיקר מבין המתלוננים המקצועיים על קיפוח ואפליה".
    כמה אטימות וכמה רשעות נדרשים למי שחי לו בלב הבועה להתעלם מהקיפוח ומתוצאותיו. אפשר להעלות טענות מהסוג שכולם רוססו או מהסוג שגם אמא שלי שעלתה מפולניה נשלחה למעברה אבל האם יש בזה כדי לשנות את המציאות. ודאי שלא.
    אחרי כל מערכת בחירות המציאות טופחת בפניהם של הצדיקים המתבכיינים. אלה המביעים פליאה ותסכול על הטוב השופע מהם ועל כפיות הטובה של כל אלה שלא הצביעו להם.
    אכן קינן מצביע וביושר על העובדה שהתמזל מזלו לגדול בקיבוץ ולא במעברה שכוחת אל כסיבה אפשרית למזלו הטוב – יכולתו לכתוב שיר שנפל טוב על האוזניים של הרוב האשכנזי.

    איני טוען שהקיפוח נעשה במזיד. אני מנסה להבהיר שאין מקופחים מקצועיים. כאלה שסתם בא להם. וכי טוב תעשה המדינה עם המקופחים בכך שתכיר במצבם ותפעל לתיקונו.

    האם יטען מישהו שגם היהודים יוצאי אתיופיה מתלוננים מקצועיים על קיפוח?

    1. אטימות?רשעות? חי בלב בועה? וזה בתגובה לרשימה בה מסופר על תיוג שיר שמחבריו בני עדות המזרח , כשיר אשכנזי. אמת, יש אלמנטים של אפליה כלפי בני עדות המזרח ,אבל כך גם היה לגבי העליה מברית המועצות ולגבי אוכלוסיות עולים אחרות. היום זה גם כלפי האתיופים. .מערכת החינוך צריכה לחנך ליחס אחר. אבל מי שטוען כלפי השיר ים השיבולים שהוא שיר אשכנזי (כי חבורת הגבעטרון הקיבוצית מבצעת אותו) הוא בעיני מתלונן מקצועי. יש כאלה ולא מעט מהם ממלאים את האולפנים. לא כל שאיפה ודרישה ניתן למלא, אבל אין בכך כדי להעיד על אפליה מכוונת או גזענות, כפי שכתב אותו מנהל בלשכת האוכלוסין ששם קץ לחייו כי לא יכול היה לשאת את ההאשמות בגזענות שהוטחו בפניו בפייסבוק.

      1. נולד במזרח אך חונך במערב. הוא מערבי ….אלה שהתמזל מזלם לגדול בקיבוצים לא מייצגים את הווי המעברות ובטח לא את תרבות "בית אבא"
        אני שומע מוזיקה מזרחית וגם נהנה ממנה (מהמוזיקה לא תמיד מהמילים). לא אכפת לי מי המשורר ומי המלחין של ים השיבולים על מנת לאפיין את השיר.
        ים השיבולים בפי הגבעטרון רחוק ת"ק פרסה משיר מזרחי. ואידך זיל גמור
        אין מקופחים מקצועיים ואין בקיפוח בשרשרת בכדי להצדיק את התופעה.
        הייתה אפליה ויש מי שנפגעו ממנה. בטעות צריך להודות ואת נזקיה להקל..

  2. השיר הזה הוא ישראלי. לא אשכנזי ולא בתי'ח. וחבל שיש כאלה שעדיין מתעקשים להיצמד להגדרות עדתיות כאלה ואחרות.

    1. נינה רמון הייתי שש לכתוב את צודקת אבל האמת הכואבת לא נותנת.

      מוני יקים האנטי הוא ההוכחה. הוא ההוכחה שיש גזענות והוא גם מדגים איך היא ממשיכה ומתחזקת.
      מבלי שהוא יהיה מודע לכך גם יקים מוני האנטי נוקט בשיטה הנלוזה של גדולי הפושעים נגד האנושות. ההכללה. הוא כל כך בטוח בצדקתו עד שהוא כורך במשפט אחד את ההוכחה ואת הסתירה שלה. איך אמרו גדולי הצוררים האנטישמיים: "איך אפשר להגיד עלי שאני אנטישמי. הרי יש לי חבר יהודי".

  3. לצבי ארצי – מוני יקים "האנטי ציוני" הוא לא דוגמא ולא הוכחה לשום דבר. הדבר הזה כבר מזמן חצה את גבול הקיצוניות. העליתי תגובתו כדי להדגים עד לאן מחשבה שירדה מהפסים יכולה להגיע. יתכן שלא הייתי צריך לאפשר את זיהום הרשומה הזו בתגובתו.

    1. לא מבין
      טוב שלא צנזרת את תגובתו של מוני יקים האנטי. הוא בדיוק הדוגמא וההמחשה של מה שאתה קורא "הדבר הזה כבר חצה את גבול הקיצוניות".
      לצערי כבר למדנו עד לאן מחשבה שירדה מהפסים יכולה להגיע.
      לכן גם הצטווינו לא לשכוח ולזכור את הדרך הרצופה אל הגיהינום.
      תגובתו לא זהמה את הרשומה אלא הציגה את המציאות כהווייתה. היא נתנה גם לך הזדמנות להציגה. רק כך אפשר להתמודד איתה.
      צריך להכיר בשתי עובדות:
      חיים בתוכנו מי שסבלו מקיפוח ועדיין לא נשתחרר מ"הטראומה"
      יש מי שמטפח את גל הגזענות וגם רוכב עליו

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.