חוויה דרום אמריקאית בחסות חברת "פגסוס" (ב')

שיבוץ גרוע של מדריך ישראלי להובלת אחד מטיולי הדגל של חברת "פגסוס" לדרום אמריקה, הביא לכעס רב של משתתפי הקבוצה כלפי החברה ולתחושה ש"עבדה" עליהם. חרף התחושות הקשות ולהחלטת רבים מהמשתתפים שלא להצטרף בעתיד לטיולי חברה זו – נשמרה חווית ביקור מרשימה באתרי הנוף והטבע . את זו הליקויים והכשלים לא הצליחו לקלקל.


שיבוץ גרוע של מדריך ישראלי להובלת אחד מטיולי הדגל של חברת "פגסוס" לדרום אמריקה, הביא לכעס רב של משתתפי הקבוצה כלפי החברה ולתחושה ש"עבדה" עליהם. חרף התחושות הקשות והחלטת רבים מהמשתתפים שלא להצטרף בעתיד לטיולי חברה זו – נשמרה חווית ביקור מרשימה באתרי הנוף והטבע . את זו הליקויים והכשלים לא הצליחו לקלקל.

 

"אתה חייב לנסח מכתב מחאה לחברה ולהחתים עליו את החברים עכשיו עוד לפני סיום הטיול, כשכולם כאן עוסקים בנושא ו"חמים עליו". אחרת הכול יתמוסס . אנשים חוזרים לענייניהם, לא יתפנו לזה וגם לא ירצו להתעסק עם זה, כי לא יצא מזה כלום. " – כך דחק בי, ערב סיום מסע הטיול שלנו לדרום אמריקה, אחד מחברי הקבוצה בעת שישבנו, מספר משתתפים בקבוצה, בלובי של המלון בלימה שבפרו והחלפנו דברים סביב גובה ה"טיפ" [התשר] שנעניק למדריך הקבוצה.

 

בעניין האחרון היו חילוקי דעות. היו מי שסירבו בתוקף למתן תשר ברמה המקובלת הודיעו כי יתנו פחות. אחרים סברו כי בכל זאת צריך להעניק טיפ כמקובל, כפי שמומלץ ע"י החברה המארגנת . (בחוזר חברת "פגסוס" למטיילים הומלץ להעניק למדריך "טיפ" בגובה של 3 – 4 דולר ליום והמצדדים בכך הציעו להעמיד את התשר על 3 דולר ליום בלבד.) לא הושגה הסכמה. בסופו של דבר כל משתתף תרם כפי שחשב לנכון ונערכה רשימה בהתאם.

 

כדי להסיר טעות – הויכוח שהוזכר מקורו בכעס ובתסכול שכל חברי הקבוצה חשו לגבי תפקודו של מדריך הקבוצה במסע. (ברזיל, ארגנטינה, צ'לי ופרו. טיול "פגסוס" מס' RCLOP0211  למשך 25 יום מ-11.2.2012 עד 7.3.2012) בנושא זה לא נמצא בין החברים אפילו אחד שדיבר בזכותו של המדריך.

 

נחזור לפתיחת הרשימה . לאחר התלבטות הודעתי כי לא אקח על עצמי לנסח עצומה בנושא ולהחתים משתתפים כדי להעביר לחברת "פגסוס". יכתוב כל אחד דעתו בנושא בדף המשוב לחברה, ואני אעלה רשמי בנושא באתר האינטרנט (הבלוג) העומד לרשותי. לשם כך, בין השאר, הוא קיים לא?.

 

אז על מה הכעס ולמה התסכול.

 

כבר מהימים הראשונים של המסע – 25 ימים זה לא טיול קצר – התקשה המדריך הישראלי ששובץ להובלת קבוצתנו, ליצור קשר עם החברים. תשובותיו לשאלות היו על מנת לצאת ידי חובה, והרבה פעמים תוך כדי מגננה, שמטרתה להדוף את השואל.פעמים הרבה היה משיב כי אין זה באחריותו או באחריות החברה.היה גם שהשיב, למי שביקש עצתו וסיועו, כי "זו בעיה שלך". הנחיותיו לא היו מדויקות, לעיתים ניתנו באיחור.

 

כשהדבר קורה פעם או פעמיים, ניתן לעבור על כך לסדר היום. כולנו בני אדם ומועדים לטעיות, גם המדריך. אבל כשהתנהגות זו הופכת לדפוס התנהגות קבוע – מתחילה להיות בעייה.

 

המדריך ששובץ עבורנו להובלת טיול לאתרים בדרום אמריקה לא ידע ספרדית אפילו לא ברמה של הבנת שילוט. כולו היה תלוי במדריכים המקומיים שעל פי התקנות נלוו לקבוצה.

 

אומרים שמדריך טיול טוב, מסייע לשיפור חווית הטיול. במקום שלא ניתן לבצע את התכנית הפורמאלית הוא מאתר תחליף ראוי, לעיתים מוסיף אתר ביקור שיש בו כדי לתרום להעשרת חווית המטייל. הוא אמור לשדר לקבוצתו אמפטיה ויוזמה .

 

אנו למדנו כי שיבוץ מדריך שאינו מן המשובחים מעצים את הליקויים. זה קרה אצלנו. על טענות אלה אפשר לומר בתגובה, כי אלו סתם קיטורים, תמיד יהיו כאלה שיודעים טוב יותר, ולבקר זה הכי קל.

 

לא זה המקרה של קבוצתנו. בפירוש לא!

 

כשלאורך 25 ימים ישנה הסכמה כללית בקבוצה כי המדריך אינו מתפקד כפי שמצופה ממנו – זו אינה טעות, זו אינה היטפלות סתם. מה צריכים להרגיש, למשל, חברינו לקבוצה שאינם שולטים באנגלית שהיו צריכים לחזור ולבקש ממדריכנו זה, שיתרגם עבורם את דברי ההסבר של המדריכים המקומיים שניתנו באנגלית ונענו חלקית? מה זה מוסיף אם המדריך מישראל מוסיף כמעט תמיד מילות הסתייגות מהסברי המדריכים המקומיים, בנימוק שהם הסברים מוטי תעמולה ובלתי מדויקים, כשמורגש שחלק מאותם מדריכים הם באמת בעלי רמה גבוהה ומקצוענים בתפקיד. למה לומר על אחד מוותיקי המדריכים המקומיים שהוא אינו נמנה על "אוהבי בני העם היהודי"?

 

דוגמא קטנה פה, דוגמא קטנה שם ומתקבל צבר התנהגות שלילי . מזלנו ששום מדריך אינו מסוגל לעמעם את עוצמות חוויות הנוף והטבע. אלה כמובן עמנו ויזכרו לטוב. אבל חבל שבעת ביקורנו בריו דה ז'נירו לא נקט מדריכנו זה יוזמה שתאפשר לנו לצפות בחזרות, או הכנות לקראת הקרנבל הגדול שנפתח מספר ימים לאחר שהגענו, (מדריכי קבוצות אחרות עושים זאת, ומדריכים מקומיים, שנלוו אלינו בעת ביקור באתרי נוף בעיר, סיפרו לנו  כי מידי יום מתקיימות חזרות רחוב לקראת הקרנבל, של להקות מקומיות בשכונות שונות. זאת בנוסף לחזרות בבתי ספר לסמבה  שאינם מתירים לתיירים להיכנס בימים שלפני הקרנבל) . האם לא נכון היה להציע לנו ביקור באחד ממוזיאוני הפולקלור והתרבות בבואנוס איירס במקום לשלוח אותנו פעם אחר פעם לשוטט בקניון ? טוב שאנשי הקבוצה היו אנשים נעימים, בעלי ידע בנושאים שונים שנעים לשהות במחיצתם. יתכן כי בקבוצה בעלת הרכב אנושי אחר, הביקורת על המדריך לא הייתה נשארת בגדר ביקורת כבושה משך ימי הטיול.

 

עוד משהו – חברת "פגסוס" שיווקה את הטיול הזה כמסע מיוחד, שלא בדומה לסיורים האחרים שהיא מארגנת לדרום אמריקה. שבועות ארוכים נמסר לשואלים כי מדריך "ישובץ בקרוב" . למודאגים ולמהססים נאמר כי "פגסוס" חברה רצינית, בעלת מוניטין. טיול זה הוא בעל מרכיבים ייחודיים והחברה אינה יכולה להרשות לעצמה לשבץ לניהול והובלת המסע מדריך שלא יהיה בעל כישורי הדרכה מעולים. כששובץ לבסוף, באיחור, מדריך לטיול נמסר (מה שכנראה נכון) כי הוא בעל וותק רב בהדרכת סיורים. אולם בפועל מתברר כי כבר שנים לא הוביל טיול בדרום אמריקה. התמחותו היא באזורים אחרים, ובלי כל קשר לכך התגלו ליקויים רבים ביכולתו להוביל סיור ארוך מורכב ויקר של קבוצה מאורגנת, שחבריה סמכו על המוניטין של החברה המארגנת ועל יכולתה לשבץ מדריך ברמה גבוהה לטיול.

 

ברור שכאן קרה משהו בארגון ובהפקת הטיול. אין זה מתפקיד המטייל לתת פרשנות למה שהתרחש. אבל חברת "פגסוס", היא חייבת בהסבר למטייליה על מה שקרה, ובהסקת מסקנות לעצמה. נכון שחלק ניכר מהנאמר כאן בא לידי ביטוי בטפסי המשוב שנמסרו ע"י חברי הקבוצה לחברה. אך לך תדע מה נעשה איתם.

 

לחברת "פגסוס" טיולים רבים, אנשי מכירות מעולים, ומערכת פרסום בהיקף ניכר. רשימה זו נכתבת, בין השאר, על מנת להציע לשוקלים להצטרף לטיול של חברה זו: בדקו היטב את מסלול הטיול המוצע, בדקו בשבע עיניים מה משמעות ביטוי "אם יתאפשר", השוו עם מסלולי טיול מקבילים בחברות אחרות. אל תצטרפו לטיול שמדריך ישראלי אינו משובץ בתכנית, עם פרסומה, גם אם מבטיחים לכם שיהיה לקבוצה מדריך מן המשובחים בתחום. אל תסמכו על מכתבי ההערכה המתפרסמים באתר החברה. נסו לבדוק ולברר טיבו של המדריך באופן עצמאי. אחרי כל זה זכרו: יש חברות אחרות בשוק, המציעות מגוון מרשים של מסלולים, בליווי מדריכים איכותיים. לא חייבים להצטרף לטיול של חברה שהיא והמדריך מטעמה כשלו כך באחד מ"טיולי הדגל" שלהם. אבהיר: אין באמור רצון "לדפק" את החברה, או לפגוע. זה פשוט עניין של צרכנות נבונה יותר, ו"מי שניכווה ברותחין נזהר בצוננים". בקיצור יש כאן מעין "אזהרת מסע" כלפי חברת "פגסוס".

 

באשר לנו – במשוב שנתבקשנו למלא עבור החברה לאחר הטיול הייתה שאלה – אם תהייה לך אפשרות לטיול נוסף בעתיד, מה הסיכוי שתבחר לשוב ולטייל עם "פגסוס" (סמן במקום המתאים) : סיכוי רב ביותר, סיכוי גדול, סיכוי בינוני, סיכוי נמוך ,סיכוי נמוך ביותר. אתם ודאי מנחשים את התשובה. בכל זאת לא נשאיר אותה בערפל: השבנו "סיכוי נמוך ביותר"

 

הערה: מיותר לציין כי רשימה זו מבוססת על התנסות אישית ומשקפת את דעתו של הכותב בלבד. עם זאת ידוע לכותב כי לדעתו שותפים בחלקה או במלואה, משתתפים רבים אחרים שהיו בקבוצת הטיול.

 

הרשימה מועברת גם לידיעת חברת "פגסוס" ובאמצעותה למדריך הטיול. תגובתם אם תינתן תפורסם במלואה כאן.

 

עדכון: תגובות חברת "פגסוס" מתפרסמות להלן במסגרת המדור "תגובות" ובצידן מופיעות תגובות שכנגד של המטיילים וגולשים אחרים.

67 תגובות על ״חוויה דרום אמריקאית בחסות חברת "פגסוס" (ב')״

  1. מנחם,
    קלעת לדעת רבים.
    בדיעבד עלתה במוחי מחשבה, למה לא ביקשנו מהחברה להחליף את המדריך אחרי כמה ימים?
    שמעון

  2. מדריך שאינו דובר ספרדית לדרום אמריקה???
    אני מאמין שניתן להשיג מדריך שדובר גם פורטגזית אם רוצים בכך.
    אני יודע שאחד הדברים המככבים בבית משפט לתביעות קטנות הוא ענייני תיירות.
    לא רק בגלל שיש הרבה מרכיבים שיכולים להשתמש גם בגלל שאדם בא להיהנות להירגע לא לטפל בבעיות או לסדר דברים כמו בחיי יום יום. משום מה זה לא נקלט בחברות תיירות ולא רק בארץ.
    אתר טוב לצפייה בחוות דעת של גולשים על מלונות מסעדות וטיסות הוא:
    http://www.tripadvisor.com/

  3. מנחם ידידי
    האחריות על שיבוץ כושל של מדריך , ואולי חולה מלכתחילה, היא של חברת פגסוס אשר בנוסף לכך גם לא עמדה בהתחיבויותיה בתחומים רבים להלו דוגמאות :
    א. אמת בפרסום :
    1. מרבית הסעיפים בהם מופיעים המילים "חברת פגסוס תשתדל, תנסה, אולי " לא בוצעו כלל
    ולא היה ניסיון כל שהוא להשיגם.
    2. פגסוס פרסמה בתי מלון אתם היא עובדת בדרום אמריקה אותם בדקתי טרם ההרשמה-
    בערים ריו דה ז'נרו , בואנוס איירס , קלפטה ולימה החליפה החברה את בתי המלון לרמה
    נמוכה יותר לדעתי או למקום מרוחק יותר בקלפטה, (ברשימת בתי המלון שמסרה לנו 10 ימים
    לפני הנסיעה) יתר על כן בלימה אף שינתה את בית המלון של הלילה האחרון לבית מלון ברמה
    נמוכה יותר .
    3 פגסוס הזמינה טיסת המשך ממדריד לריו בהפרש זמן בין נחיתה להמראה של שעה ועשרים
    דקות כלומר המטוס מת"א היה אמור לנחות כ 30 דקות לפני התחלת העליה למטוס לטיסת
    ההמשך כלומר כמעט בוודאות גם ללא העיכוב של חגורת הבטיחות הסיכויים להגיע לטיסת
    ההמשך. כתוצאה מכך פגסוס לא עמדה בהתחייבותה ליום נוסף בריו וחסכה לעצמה לילה
    בבית מלון, אוטובוס ומדריך לטיול ליום שלם (הגדרת יום שלם = 8 – 17.00 ) כולל עלות
    כניסות לאתרים . לא ברור לי מדוע פגסוס צריכה להרויח על חשבוננו כתוצאה מתכנון לקוי
    (בשל האיחור בטיסה העמידה חברת איבריה מלון בשדה התעופה עד לטיסה של יום
    המחרת ) יום זה עלה לכל משתתף בממוצע כ 350$ .
    4. פגסוס אחראית לכך שיום אחד בטיול בסנטיאגו בוזבז על "יום חופשי של ארוחות בוקר
    וצהרים" בשל העדרות המדריך.
    5. פגסוס לא סיפקה למדריך תכנית טיול מדוייקת למעט ואוצ'ר שלא תמיד תאם לואוצ'ר של
    חברת התיור המקומית ממנה נקנו שירותי הקרקע ועקב כך לא יכלו חברי הקבוצה לדעת
    מראש את סדר היום שלהם כאמור בתוכנית שפורסמה ועל פיה נרשמנו לטיול
    (למען הסר ספק למעט יום טיול בריו דה ז'נרו בקרנו בכל האתרים שצויינו בתוכנית )
    6. פגסוס אחראית לכך שביום הטיול למפלי האיגואסו בארגנטינה לא לקחה בחשבון איחורים
    במעבר הגבול לארגנטינה וכתוצאה מכך רצנו את כל מפלי האיגואסו ארגנטינה והמבוגרים
    שביננו לא יכלו לעמוד בקצב וויתרו על המקום היפה ביותר בדרום אמריקה לדעתי.
    (לדוגמא המדריך המקומי הציע לוותר על ארוחת צהרים ולהרויח עוד שעה תוך מתן ארוחה
    במועד מאוחר יותר ע"י חברת פגסוס – כנראה שעקב נהלי חברת פגסוס לא הסכים לכך
    המדריך הישראלי ).
    7. לפגסוס אין נהלים מסודרים בשקיפות לטיפים לנהג ולמדריך המקומי למרות שהתשלום
    ששילמנו כלל גם טיפים לגורמים אלה (הקבוצה שחששה כי למדריך מקומי מסויים לא ינתן
    טיפ מספיק אספה טיפים לאותו מדריך מקומי מצטיין )

    היריעה עוד רחבה ואיני רוצה להרחיבה בשלב זה בכדי לא לפגוע בזכרונותי הנעימים מהטיול ומהקבוצה שהושגו לא במעט עקב ניתוק מגע עם המדריך הישראלי והסתמכות על המדיכים המקומיים בלבד
    אם נגיע למסקנה כי יש לנקוט בהליכים משפטיים ניתן להגיע רשימות מדוייקות .

    אהובה ומאיר .

    נ.ב – יוסי ערך דירוג יומי של בתי המלון בהם שהינו ואפשר לבקש ממנו לפרסמם.

  4. it is not fair. i read your blog and know that you are honest man. you have to give the chance to the company to answer. everyone can understand that in the long run the company will not make money if they give bad service. so it is hard to belive that someone decided to do all what he can to give you a bad trip.

  5. לנחום,
    1.הרשימה משקפת את תחושות הכותב והתרשמותו האישית מהשירות שניתן לו כלקוח החברה בטיול. גם אם לחברה ישנם הסברים, עדיין אין בכוחם של אלה לשנות את תמונת המצב בראיית הכותב ואחרים בקבוצה המסכימים איתו.
    2, משוב ובו ציון הליקויים בתכנון הטיול ובניהולו ,הועבר על ידי כמו ע"י יתר המשתתפים לחברה כבר לפני שבוע, ועד כה לא הייתה תגובה מצידה. יתכן ולא הספיקו, יתכן ועוד יתייחסו. בכל מקרה אין הצדקה לעכב את פרסום ההתרשמות האישית ולהמתין לתגובת החברה עד שתגיע .
    3. בסוף הרשימה הוצעה לחברה אפשרות להגיב. הצעתי להם זאת גם במייל מיוחד בו הסבתי תשומת ליבם לכך.
    4. יש לי יסוד להניח כי יגיבו. איני יודע מתי. תגובתם תפורסם כמובטח.
    5. אין מקום לטענה כי פרסום הרשימה ללא תגובת החברה אינו הוגן. לחברה ניתנת כל האפשרות להתייחס.

  6. לחברת פגסוס ולחברי קבוצת הטיול שלום. ברצוני להציג מספר דוגמאות הנוגעות לרמת המדריך הישראלי ולהתנהלותו במהלך הטיול.מן הראוי לציין כבר עתה שהכתוב לעיל מבוסס על השוואה מול שתי מדריכות טיולים מאורגנים של חברות נסיעות אחרות בהם השתתפנו(אשתי ואני)
    מבחינת העברת תכנים – בינוני מינוס. מדריך שאינו מבטא נכון שמות מקומות ואישים בצורה כרונית משום שהכרותו מבוססת רק על קריאת חומר בעברית ולא בלועזית פוגע באינטלגנציה של אנשי הקבוצה (שגם לדעתו היתה ברמה גבוהה). כמו כן התכנים שהועברו חזרו על עצמם והיו שטחיים ביותר. די מהר הבנו שכדאי לשאוב מידע מהמדריכים המקומיים.
    מבחינת ניהול והתנהלות- מתחת לכל ביקורת !! כל הערה (וברובן הערות בונות)של אנשי הקבוצה התקבלה (על פי הצהרתו !!) כנסיון לנהל את הקבוצה במקומו ובעקבות זאת נכנס המדריך למגננה ילדותית (לפי רמת התשובות להערות אלו ) עד שהגענו למסקנה שאין טעם לשאול ואין טעם להעיר.
    לא יתכן (כדוגמה) שבתשובה לשאלה מדוע לא הנחה ערב קודם להכין תיקי יד לשהות בלודג' בג'ונגל והוא אומר זאת לפני הטיסה כשכבר ארזנו את המזוודות " אז שכחתי- אולי תרביץ לי?" למה יש לצפות במקרה כזה? והיו עוד דוגמאות למכביר "אתם אסטרונאוטים " וכיוצא באלה.
    איך יתכן שמדריך שמתפקידו להעשיר אותנו ולהנעים לנו את הטיול אינו חושב להמליץ לנו על אפשרויות בילוי בערבים בהם הטיול "נגמר" בשעה 1700 במלון!!!??? היו הרבה מאד ערבים שבהם חשנו תחושה קשה של החמצה . (בריו, בקוסקו, בסנטיאגו ועוד..)
    האם סביר שמדריך לא יחלק במלון את המפתחות לחדרים תוך כדי שהוא מוודא שכל מטייל קיבל חדר (ולא שתי משפחות באותו חדר…)ובהמשך יודיע באיזה חדר הוא נמצא (למקרה הצורך)?
    האם סביר שהמדריך לא יעדכן את הקבוצה על שינוי מלון ונגלה זאת רק עם הגיענו למלון?
    האם סביר שארוחת הסיום תהיה מחפירה? (אין הגדרה אחרת לכך!!) המדריך הגיע למסעדה ואכל בה לפני שהגענו (לא היה איתנו באותו בוקר) – יכול היה לתקן את המצב לפני שהגענו.
    האם סביר שמספר פעמים קיבלנו ארוחות דלות ומעליבות כשלצידנו קבוצות אחרות (כולל ישראליות)הנהינות מארוחות משופרות והמדריך לא ימצא לנכון לתקן את המצב (מכספי הרזרבה שברשותו)
    לכל אורך הדרך חשנו שהמדריך משתדל לעשות את המינימום הנדרש כדי "לגמור את הטיול בשלום" עם מקסימום כסף (טיפים ורזרבה) אצלו.
    שוב- אנחנו מתבססים על נסיונות אחרים לגמרי אותם חוינו בטיולים אחרים.
    במשך כל ימי הטיול נושא המדריך היווה נושא "חם" ומקור" להעברת דעות בין רוב רובם של חברי הקבוצה. אסור שהמדריך יהווה בכלל ISSUE בטיול כזה!!
    צביקה ונאוה פלדמן

  7. 11/3/2012

    לכבוד
    מנכ"ל פגסוס-
    רחוב הרכבת 4, ת.ד. 57335
    תל אביב, מיקוד 61572

    הנדון: טיול גיאוגרפי לדרום אמריקה 2011 RCLOPO

    שלום רב,
    אחת הסיבות העיקריות שבגללן בחרתי לצאת לדרום אמריקה עם פגאסוס הינה העובדה שלויטנאם – קמבודיה נסענו עם פגאסוס (תמר גולדברג) – והנאתנו הייתה מושלמת.
    באשר למסקנותיי לגבי ההמשך – אציין בסוף פנייתי.
    ברצוני להעביר לך מידע על הטיול שבו השתתפתי (עם אשתי) ועוד 29 נוסעים, ואשר חזרנו ממנו בבוקר ה -7/3/2012.
    מסלול הטיול והמדריך , ודאי ידועים לך ובכדי לא לכתוב ספר, אנסה לקצר ולתמצת את עיקרי הדברים כדלהלן.
    1. מסלול הטיול.
    מסלול הטיול והמקומות בהם ביקרנו ענו על ציפיותיי כיוון שבחרתי מסלול זה אשר לא מצאתיו בחברות אחרות.
    2. ארגון המסלול.
    א. טיסה מהארץ לברזיל.
    בחירת פגסוס לטיסות איבריה כאשר הזמן בין הנחיתה במדריד (10:40) והמראה ממדריד (12:00)- טומן בחובו סיכון גבוה מאוד ל"פספוס" טיסת ההמשך – וזה בדיוק מה שקרה ובאשמת איבריה.
    (וניתן לומר שיש לי נסיון אדיר בטיסות ובמרווחי זמן בין טיסות).
    עובדה זו גרמה לאיבוד יום שלם בריו דה- ז'נירו.
    ב. מעבר הגבול באיגואסו מברזיל לארגנטינה ביקור באיגואסו בצד הארגנטינאי.
    המעבר בוצע בבוקר ה -16/2/2012, כאשר טיסת ההמשך לבואנוס איירס הינה באותו יום ב -15:55.
    הגעה למעבר הגבול מאוחר מידי, המתנה במעבר הגבול של כ-3 שעות, ואז ריצה מטורפת – ממש- בכדי לסייר ולהספיק לשוט למפלים, ללא שום יכולת לעצור ולו לרגע בכדי להנות מהמקום. עובדה שגרמה לחלק מהאנשים לא לרדת לשייט, ולסבל רב בעלייה מהשייט.
    החטאה משמעותית מההנאה באיגואסו הארגנטינאי שהינו אחד משיאי הטיול.
    מעבר גבול בערב הקודם והתחלה מוקדמת בסיור בבוקר היה מאפשר הנאה מושלמת מהאיגואסו.
    ג. טיסה מפורטו ארנס לסנטיאגו דה-צ'ילה.
    הטיסה בוצעה לאחר לינת לילה בפורטו ארנס – לינה מיותרת.
    לו היה ניתן לטוס בערב – עדיף היה להרוויח את הזמן הסנטיאגו.
    ד. ארגון הזמן בסנטיאגו.
    אני לא ראיתי בסנטיאגו יעד לטיול גיאוגרפי , אלא תחנת מעבר ללימה.
    לינה במקום הורידה יום מבילוי בהמשך באיזור קוסקו ומאצ'ו –פיצ'ו.
    אם כבר נאלצנו להיות בסנטיאגו שני חצאי ימים (א' ו-ב'), מדוע לא לסייר ביום ב' בעיר, ולבקר באחד המוזיאונים היפים ביום א' – כיוון שהמדריך שלנו כמו גם המדריך המקומי ידעו שהמוזיאונים סגורים ביום ב'.
    ארגון לקוי לסיור בעיר שגרם למשיכת זמן עד הטיסה במקום הנאה מהעיר.
    ה. משך השהייה בקוסקו ומאצ'ו-פיצ'ו.
    מרבית אנשי הקבוצה סבלו מההסתגלות לגובה – הגעה מוקדמת לקוסקו בדרך למאצ'ו –פיצ'ו הייתה מאפשרת הסתגלות טובה יותר, לא למהר ולהספיק להכיר יותר טוב את המקומות האלה.
    בעיית ההסתגלות לגובה פגמה בהנאה מהמקום.
    ו. גיל המשתתפים בקבוצה.
    בקבוצה היו ב-30% גילאי 70 ומעלה.
    ברור לי שאינכם יכולים להגביל או לסנן קבוצות גיל.
    עם זאת – כדאי לבחון את קצב התנועה ממקום למקום – בייחוד כשמדובר בהליכה מהירה, טיפוס מדרגות במהירות (מהשייט באיגואסו – כאמור לעיל) או עלייה ב-240 מדרגות.
    לי אישית לא הייתה בעיה, אולם חלק מהאנשים לא נטלו חלק בסיורים אלה.
    ז. תקשורת המדריך (מדריך הטיול) עם המקומיים.
    מדריך הטיול לא דובר את השפה המקומית במקומות בהם ביקרנו- ותלותו במדריכים המקומיים הייתה מוחלטת.
    על מדריך בטיול כזה להיות בעל יכולת, ולו מינימאלית, לתקשורת בשפת המקום.
    ח. מדריכים מקומיים.
    המדריכים המקומיים היו מצויינים, ובעצם הצילו, ממש כך, את המצב כיוון שהיו בעיות תקשורת בין הקבוצה לנתי – ואפרט בנפרד.
    יתרה מזאת – באחד המקרים, בטיסה מאיגואסו, ארגנטינה, לבואנוס איירס – לולא פעילותו של ARY, המדריך המקומי- היינו מאחרים את הטיסה.
    3. בתי מלון.
    בתי המלון היו ברובם ברמה בינוני.
    לרעה בלט מאוד המלון בריו –דה-ז'נירו ROYALTY COPACABANA.
    לטובה בלט מהמלון ב-YUCAY, SONESTA POSADA.
    4. המדריך הישראלי –
    ראשית אפתח ואומר שאל הכרתיו קודם לטיול, ושמעתי עליו דברים טובים בלבד, והתרשמותי ממנו כאדם הינה לטובה.
    השאלה הינה התאמתו לטיול גיאוגראפי זה, ולהלן חלק מהסיבות –
    א. לדברי מדריך הטיול לא היה במקום כ-3 שנים לפחות – ונראה לי שעל אף היותו מדריך ותיק – זה פרק זמן ארוך מידי.
    ב. לדברי מדריך הטיול הוא מדריך בעוד הרבה מקומות בעולם- כך שהתמחותו איננה דרום אמריקה – אין סופרמנים.
    ג. חוסר יכולת תקשורת בשפה המקומית איננה סבירה למדריך ותיק המוביל קבוצה מבוגרת לטיול גיאוגראפי ארוך.
    ד. בקבוצה היו מספר אנשים אשר יכולת הבנתם את האנגלית של המדריכים הייתה נמוכה מאוד, ובלטה העובדה שמדריך הטיול לא תירגם מספיק את ההסברים.
    ה. חוסר סבלנות – לעתים קרובות מאוד תשובותיו של מדריך הטיול העידו על חוסר סבלנותו לשואל.
    ו. בעיית ריכוז – בלטה מאוד מאוד העובדה שכל אימת שמדריך הטיול דיבר או הסביר משהו – כל רחש קטן ואפילו מקצה אהאוטובוס הוציא אותו משלוותו וגרם לו להפסיק את דיבורו או לבקש שיתנו לו לדבר לבד.
    ז. מדריך הטיול ציין , לא אחת, שכיוון שהקבוצה הינה ברמה גבוהה ומתערבים יותר מידי בארגון- אני מבטיחך שהדבר איננו כך. כמעט כל אנשי הקבוצה היו בטיולים מאורגנים מורכבים וחוו מדריכים שעשו דברים אחרת וניהלו קבוצה – כיוון שמדריך הטיול לא היה בקטגוריה הזו – אנשים חיוו דעתם.
    ח. ממדריך בטיול כזה נדרשת מנהיגות, יכולת החלטה מהירה וניהול האנשים והאירועים ברמה גבוהה- לא כך קרה בטיול זה.
    ט. מתוך הערות שלמדריך הטיול ברור שהוא לא היה מעורב בתכנון המסלול, לא הכירו מספיק, ולא השפיע עליו מלקחי עבר.
    5, סיכום.

    א. מסלול הטיול – טוב מאוד.
    ב. ארגון המסלול – בלשון המעטה – לא טוב, ונראה לי שחלק גדול מבעיה נובע מהמתכננים בפגאסוס , וחלק מכך שהמדריך הישראלי לא השפיע כלל על תכנון המסלול.
    ג. בתי מלון – בינוניים.
    ד. ארוחות ומסעדות – לא התייחסתי בצורה נפרדת – סביר.
    ה. מדריכים מקומיים – טובים מאוד.
    ו. מדריך ישראלי –מדריך הטיול – לא טוב, לא מתאים לטיול כזה.
    ז. ההנאה מהטיול – חרף העובדה שנתי לא תרם לכך (ולעתים אף גרם לתחושות לא טובות) – עוצמת המקומות בהם היינו, תנאי מזג האוויר המעולים שהיו לנו גרמו לנו להנאה מהטיול.
    ח. עם מדריך אחר הייתי אומר שהטיול היה מוצלח מאוד, ולא רק מהנה.
    ט. האם אסע עם פגאסוס שוב – לאור האמור לעיל – קרוב לוודאי שלא.
    אינני מסתפק במקומות נהדרים שלפגאסוס או למדריך הישראלי אין יכולת לשנותם – אני מחפש ערך מוסף לטיול מהמדריך הישראלי – ואת זה לא קיבלתי.
    י. המלצה לחברים ומכרים לנסוע עם פגאסוס – אמליץ לא לנסוע עם פגאסוס ו/או להיזהר מאוד, ולבדוק שוב ושוב.
    יא. אני מבטיחך שכתבתי מסמך זה בלב כבד, אולם פגאסוס, ולא רק המדריך, לא עמדו בצפיותינו באשר לטיול אותו תכננו שנים כה רבות ואשר בו השקענו כסף רב.

    בברכה
    יוסי

    1. מעניין אם המכתב הגיע בכלל למנכל…שלחנו לו מכתב תלונה לפני כחודש וחצי, תגובה לא הגיעה עד היום ולפני יומיים אמרה פקידה בצורה בוטה שהמכתב לא יגיע אליו, "הוא לא מתעסק בדברים כאלה". לפקידות יש סמכות להחליט מה עובר ומה לא….
      דורית

  8. שלום רב ,
    דברי החברים כמפורט לעיל בהחלט משקפים נאמנה מציאות אמיתית אך כואבת , או כמאמר הפתגם :'אם הטיפש לא היה שלי- גם אני הייתי צוחק …..' .
    טיול יקר , בחזקת חלום לפחות לחלק מהנוסעים אשר אמור היה להתנהל ע'י מדריך 'שפיץ' ו'תותח' , מנהיג , זורם , אדם סמכותי , שולט בשפת המקום , סובלני ומכיל את דיעות החברים גם אם לא תמיד הם עריבות לאוזן. מטיול שכזה יש ציפיה לתיאום זמנים בטיסות , בטיסות ההמשך , לבתי מלון טובים , לארוחות ראויות , לביצוע ראוי ועמידה בלו'ז , ועל מנהיגותו של מדריך כבר דיברנו? חבל שכל אלה נשארו בחזקת פנטזיה . המזל הגדול היה שמדובר בקבוצת-איכות מדהימה שבהרכבה החברתי , בנועם הקשר בין החברים ובהומור רב- הצליחה במשימה בה פגסוס והמדריך מטעמה, נכשלו , עם כל הצער ….
    דודי גורלי , נהריה

  9. לסיכום , שילוב בין מראות עוצרי נשימה , נופים מרתקים , חוויות אנושיות , מדריכים מקומיים מוצלחים וקבוצת איכות חברתית נדירה עם הרבה הומור ועניין – גבר על השילוב שבין מדריך שאינו שולט בשפת המקום , חסר כושר מנהיגות וחוש הומור , חסר סובלנות וקצר בכישורי קשב וריכוז לתכנון , ביצוע , לו'ז והבטחות שעפי' לא מומשו במלואן …

  10. בעיקרון ,אני מזדהה עם הרוב המוחלט של דברי מנחם ושל התגובות של החברים שלעיל .
    אני באמת מצטער על עוגמת הנפש שנגרמה כתוצאה מליקויים בארגון הטיול ע"י החברה ומתפקודו
    הכושל של המדריך . צר לי עליו, שכן כאדם הוא איש טוב ונעים,אבל לא הצליח למלא הנדרש ממדריך ,כמעט בכל פרמטר ;לי יש נסיון בטיולים מאורגנים, כולל עם פגאסוס. נפילה כזאת טרם חוויתי. בימים לא מעטים היתה מריחת זמן. העיקר שנגיע לשעות הערב ולהגיע למלון.במיוחד זה קרה בימים שהטיסות הפנימיות היו בשעות הצהריים. המשאב היקר של הזמן , בטיול הכרוך בהשקעה רבה של מאמצים ושל מימון,לא נוצל כיאות.המדריך לא נקט כל יוזמה לערוך התאמות (לא שינוי תכנית !),כדי להעניק יותר ממה שאתרי הביקור מזמנים למבקר בהם .
    אם המדריך אינו מעודכן בתכנית הטיול, לעתים שגה גם ב"תפריט"היומי המצפה לנו . מה ניתן לצפות.
    אני מוכן למסור להנהלת פגאסוס דוגמאות לרוב להוכחת הכשלים הרבים שפגעו קשות באכות הטיול . מזלנו הטוב שזכינו להרכב קבוצתי מבורך שהשכיל להגיב בהומור מפצה וכן התברכנו במדריכים מקומיים טובים וחלקם אף מצויינים שהעניקו הן ידע עשיר והן מענים לצרכים אישיים.
    אסיים בסיפור פיקנטי , הממחיש משהו מגישת המדריך. פנו אליו בבקשה שיארגן יין לקידוש
    בליל השבת. תשובתו : אין לי תקציב לזה, אלא אם תרצו שאקנה בכספי הפרטי .
    מענה דל, ילדותי ולא ראוי,גם אם העובדות נכונות.
    אגב, המדריך שהיה לנו לפני שנה בטיול פגאסוס לניו-זילנד דאג ליין לכל חברי הקבוצה לקידוש
    שתרם רבות ליצירת אוירה מיוחדת ולגיבוש ..

    יהושע אלישע

  11. לכבוד
    מנכ"ל פגסוס

    נרשמנו לטיול הנ"ל, שנמשך 25 ימים, בין התאריכים 7/3/2012-11/2/2012. עבור טיול זה, הנחשב לאחד היקרים, שילמנו 18,000$ בקירוב עבור שני בני הזוג. כגודל הציפיות, כך גם גודל האכזבה מטיול זה.
    האכזבה הגדולה ביותר הייתה עקב שיבוצו של המדריך הישראלי כמלווה הקבוצה.
    בקוראנו באינטרנט על קורות חייו התרשמנו ממדריך בעל ידע וניסיון רב, מדריך ראשי בחברתכם, בעל ותק של 20 שנה בטיולי דרום אמריקה, ביולוג ואדם בעל כישורים נוספים.
    מה רבה הייתה אכזבתנו כאשר התגלה לנו אדם שונה מכל הביקורות הטובות שקראנו אודותיו.
    אדם "אפור", חסר כריזמה אישית, חסר ביטחון ומנהיגות, אדיש וחסר סבלנות, שמעניין אותו רק דבר אחד – שהטיול יסתיים בשלום מכל הבחינות, לא בקיא בחומר, לא מעדכן את חברי הקבוצה מה יהיה ביום המחרת, והבעיות האישיות של אנשי הקבוצה לא מעניינות אותו.
    מהיום הראשון אמר לנו שהוא לא חש בטוב ושיש לו בעיה רפואית, וייתכן שיהא עליו לעבור טיפול רפואי בהמשך הטיול, דבר שאכן קרה. באם כך – מדוע יצא לטיול כאשר סבל מבעיה רפואית? ומדוע לא דאג למלווה קבוצה שישלח מהארץ, שהיה מגיע לכל המאוחר מישראל אחרי יומיים? לאחר שלא תפקד במשך כל הימים הראשונים לטיול תפקד חלקית בהמשך הטיול. לאחר כמעט שבועיים שכמעט ולא דיבר ונתן למדריכים המקומיים לנהל את הטיול, עזב אותנו למשך יום שלם בסנטיאגו ונסע לטיפול בבית החולים הגרמני במקום.
    מהיום הראשון לא השתלט עלינו וטען שאנו מנסים לנהל לו את הטיול וכל הפרעה, ולו הקטנה ביותר, גרמה לו לסטות מהריכוז ולהפסיק לדבר – פשוט שתק.
    ציפינו ממלווה קבוצה ישראלי שיתרגם עבורנו מאנגלית – שפה שאנו לא שולטים בה – לעברית. ציפינו שיסביר ויתרגם כמקובל בטיולים מסוג זה את דברי המדריכים המקומיים. דבר זה פגע בנו באופן רב בטיול זה, כאשר עוד חמישה חברים נוספים בקבוצה לא הבינו טוב את השפה, לאחר שהמדריך או המדריכה המקומיים דיברו במשך רבע שעה, מדריך הטיול הישראלי טרח להסביר במשפט קצרצר את מה שנאמר, וגם זאת לא בהתאם להסברם, מפני שטען שהם טועים (לרוב). חוסר הידע בהסבר פגע בנו וחשנו מרומים. בכל פעם הבטיח מדריך הטיול שמחר הוא יהיה בקו הבריאות ויתרגם לנו מילה במילה, דבר שלא קרה במשך כל הטיול. דבר נוסף – מלווה קבוצה לרוב מספר למטיילים עובדות היסטוריות, גיאוגרפיות וידע כללי על המדינה בה מבקרים ועל אתריה – דבר שלא קרה ולו פעם אחת במשך כל הטיול, למעט מילה פה ושם בנוגע לאינקה או למוזיאון מסוים.
    כאשר הייתה בעיה בחדר במלון מסוים, שלח אותנו המלווה לקבלה בעצמנו, ורק כאשר לא הסתדרנו טרח לקום בלי חשק ולדבר עם הקבלה. כאשר משתתפת בטיול שכחה תיק עם דברים אישיים במטוס באחת מטיסות הפנים שלח אותה מדריך הטיול לסדר בעצמה את העניין, דבר שלא עזר לה לקבל את התיק, וזאת לאחר שאמר לה "דברים אישיים לא חשובים", ושתשכח מהתיק.
    בשום לילה, בשום בית מלון, לא נתן לנומדריך הטיול את מספר חדרו באותו המלון – ומה היה קורה לו הייתה בעיה כלשהי למישהו באמצע הלילה? חוץ ממקרה אחד, שחדרו היה לידנו.
    כיצד יתכן שמדריך שעובד 20 שנה בארצות דרום אמריקה לא דובר מילה בספרדית, ומסתמך רק על המדריכים המקומיים?
    ביום לפני האחרון אמר לנו שהוא נוסע למשרדי החברה לסדר שזוגות ישבו זה ליד זה בטיסה ארצה, כאשר חזר בסוף היום אמר לנו שלא הסכימו אפילו לדבר אתו – אז למה לא טרח לטלפן ולקבל את התשובה הזו טלפונית, או לחלופין לדבר אתם פנים מול פנים ולחזור מיד לקבוצה?
    במשך כל הטיול נתן לנו הרגשה שהוא רק מחכה לסיום הטיול ושהכול יעבור בשלום ולא תהיינה בעיות מיוחדות.
    רק בשני מקרים יצא עם הקבוצה "לעיר הגדולה", כאשר במקרה אחד לקח אותנו לבית קפה מפורסם, ובמקרה השני הראה לנו את מרכז בואנוס-איירס בלילה. בעוד שמלווי קבוצה אחרים דואגים לעדכן את חברי הקבוצה בקשר לאפשרויות בילוי, קניות, שווקים ואורח חיי העיר, דבר שלא קרה בטיול זה.
    הרושם הכללי הוא, שעצם היותו בחברתנו רק פגם בטיול זה אשר נחשב ל"טיול דגל" של "פגסוס", וכך גם גודל האכזבה.
    מלווה קבוצה טוב תורם להצלחה ולכישלון של טיול. אמנם קיבלנו מ"פגסוס" את רוב הדברים שהבטיחו לנו, ומראות הנופים הצליחו לעמעם את חוסר הצלחתו של המלווה. יש לציין שלמעט שני בתי מלון, המלונות היו ברמה סבירה ביותר. יש לציין שהארוחות היו טובות ומספקות. לא נזכיר גם את הפסד יום טיול בברזיל, בכך שאיחרנו את טיסת ההמשך של חברת "איביזה", באשמת חברת "איביזה".
    לסיכום, אנו מצהירים שזה הטיול הראשון והאחרון שלנו בחברתכם.

    יפה ושלמה ינאי

  12. מנחם היקר שלום רב,
    נוסעים יקרים שלום רב,

    בהמשך לשיחתנו ולנאמר ונכתב בבלוג שלך,
    חשוב לנו לציין כי מטיילנו ולקוחותנו חשובים לנו, וכי את שכתבת וכתבו חבריך לקבוצה אנו בוודאי נדע לנתח וללמוד,

    אנו שואפים ופועלים תמיד כדי שטיולים יחזרו באופן מוצלח ובמידה וישנם מטיילים שלהם ביקורת אנו יודעים לבדוק זאת ואם צריך להסביר או לשפר ולתקן.
    בהמשך לשיחתנו הטלפונית ועל מנת להגיב לכתוב בבלוג שלך ובתקווה לאזן את הכתוב,

    טיולים מאורגנים הינם מוצרים אשר ברובם מורכבים מדעות של מטיילים, אנו נוכחים להבין זאת בעיקר משלל דיעות של מטיילים אשר חווים מוצרים דומים וחוויות דומות.
    הציפיות של כל מטייל ומטייל והמטען שצבר במהלך חייו הוא מה שמתווה בעיקר את הנאתו מהטיול,
    חלק ממשימתנו הינה כרוכה גם בהבאת מירקם מטיילים ודעות להבנה לקראת מה הם צפויים לחוות ומול מה הם ייפגשו.

    מקריאה של הכתוב הטענה המרכזית המוצגת באי הצלחתו של הטיול בו טיילתם הינה בבחירת מדריך,
    חשוב לנו לציין כי נתי רוזנבויים הינו אחד המדריכים המובילים בתחום ההדרכה, מדריך עם ותק של למעלה מ 26 שנה,
    בעל ידע בילתי נדלה ובעל ניסיון עתיר בהדרכת אלפיי מטיילים,
    נתי הינו איש אשכולות למדן וידען בכל רמ"ח אבריו, איש נעים הליכות ואדם ישר במהותו ואופיו
    זאת נכתב לא רק על סמך היכרותנו האישית את המדריך ונסיוננו המשותף אלא גם מטיילים רבים יאמרו זאת וקולגות רבות בענף ההדרכה והתיירות בכלל,
    במהלך שנות עבודתו הוא הכשיר עשרות מדריכים בקריירה שלו ובינהם גם מדריכים לדרום אמריקה.
    נתי הינו מדריך המבוקש על ידי החברות הנחשבות חברות עומק.

    חשוב לנו להבהיר כי כחברה העוסקת במוצרים כה מורכבים אנו מבינים את הצורך בשקיפות אל מול הלקוח, וחשוב לנו שכל לקוח ידע מראש את הפרטים לטיול – וזאת כמובן כפי הניתן – וכפי שנוכחת לדעת אנו חושפים את שם המדריך מראש – ולא "מסתתרים" ומסתירים את שמו/שמה דבר שלעיתים עלול להיות גם כנגדנו "גול עצמי" במידה ומישהו מאלו המפורסמים לא השאיר רושם טוב.

    בסיומה של עונה אנו מבצעים חשיבה מחודשת לגביי המוצרים וגם לגביי מדריכים כאשר אנו שוקלים על סמך ביצועיהם של המדריכים את התאמתם ליעד זה או אחר ובכלל אם יוכלו להמשיך ולהדריך בפגסוס. אין זה אומר שאי הצלחה ביעד אחד חד פעמית או מתמשכת תפסול מדריך מלהדריך ביעדים אחרים, אם כי אנו מודעים לכך שפרסום שמו לא יהווה גורם משיכה לאותם אלו שנסעו ולא נהנו.

    לגביי הטענה העוסקת בשפת המקום – שפת המקום איננה תנאי להצלחת טיול, איננה אפילו תנאי מספק ובוודאי לא הכרחי,
    רוב מדריכי הטיולים בשוק אינם מכירים ושולטים בשפות המקומיות בטיולים בהם מדריכים,
    אם זאת אין עוררין שידיעת שפה הינה תוספת היכולה לעזור להתנהלות בשטח אך חשוב לציין באותה נשימה כי לאורך כל הטיול לדרום אמריקה מלווים את הקבוצות מדריכים מקומיים אשר אמונים על ההתנהלות האופרטיבית ומונהגים על ידי המדריך הישראלי ועל פי מדיניות החברה.
    נתי הוביל מאות מטיילים לדרום אמריקה בשנות חייו והרקורד וההצלחה שלו בטיולים עד לטיול זה ליעד זה אינם ניתנים לעירעור, את מרביתם הוביל בהצלחה יתרה.

    ביום היציאה חל עיכוב בטיסת איבריה, אותו עיכוב אשר באחריות מלאה של חברת התעופה גרם להפסד טיסת ההמשך לדרום אמריקה ממדריד.
    מקרה זה גרם להתמרמרות בקרב חבריי הקבוצה והשמעת הערות וביקורות כנגד חברת פגסוס אשר לכאורה פגסוס הינה האשמה במחדל.
    מרבית המטיילים בטיול הינם ותיקים ומטיילים אשר הניסיון שצברו במהלך שנות חייהם בטיולים הינו ניסיון עתיר, אותם הערות גרמו לאווירה לא נעימה ולהקטנת יכולתו של נתי לנהל את הטיול ולהנהיגו.

    6 מזוודות לא הגיעו ליעדן ושוב עניין זה קשור בהתנהלותה של חברת התעופה ורשויות שדות התעופה בנמלי המוצא והיעד דבר הגרם שוב לאווירה פחות נעימה – וזאת הכל בתחילת הטיול (חשוב לציין כי אנו בכל אחד מהמקרים המתייחסים לתעופה היינו מאחוריי הקלעים ופעלנו להאיץ את התהליך כדי שהדברים ייפתרו מהר ככל הניתן).

    טיול לדרום אמריקה הינו טיול מורכב,
    הטיול שנסעתם בו חולש על 4 מדינות עצומות בגודלן – המורכבויות בטיול זה הינן רבות ומושפעות רבות מטיסות ומחברות התעופה,
    חשוב לציין כי לחברת פגסוס או לכל חברה – חזקה וגדולה אשר תהא, ההשפעה בשל כשלים תעופתיים הינה קטנה ותלויה אך ורק בחברת התעופה ולכן לעיתים נתפש העניין לכאורה כאילו נעשה בכוונה תחילה או באין יכולת להשפיע ולשנות בשטח בעיקר כאשר בדרום אמריקה מדובר ביעד עתיר טיסות (מעל ל 8 טיסות) כאשר השהות ביעד הינו של יומיים שלושה מקסימום, קל וחומר כאשר קיים עיכוב לא צפוי הנ"ל עלול להשפיע על המשך הטיול, לחברה עם ניסיון רב כמו שלנו ישנה יכולת להקהות ולהמעיט מהשפעה של עיכוב כזה על המשך ביצוע הטיול.
    חשוב להסביר שהלילה שהפסדתם בדרום אמריקה בתחילת הטיול שולם במלואו לספקים, במקום לילה זה אכן ישנתם במדריד וחברת איבריה נאלצה לספוג עלות זאת בשל הכשל המערכתי שלה, אך חברת פגסוס לא "נהנתה" מביטול זה בשום היבט.

    מחשבתנו הראשונה היא טובת מטיילנו,
    אנו יחד עם המדריך בפרט בטיולים אלו עושים ימים כלילות (בוודאי בטיולים בהם השעון בכל אזור שונה) כדי שהטיול יצליח.
    מטרתנו היא שאתם תחזרו שבעיי רצון, ומרוצים.

    מכתיבתך וכתיבת נוסעים נוספים ברור שאינך שמח ומרוצה מהדרכתו של המדריך ומבחירתנו אותו כמדריך.
    צר לנו על כך, אנו בוודאי שנשב יחד עם נתי וננסה להבין כיצד הגענו למצב שחזרתם לא שבעי רצון,
    האם דעתך נוגעת בידע של המדריך ומהן ציפיותך מההדרכה?
    האם התנהלותו שלו בטיול מולך או מול מטיילים אחרים אכן איננה התנהלות המצופה ממדריך ואם כן מדוע כך קרה ומה הוביל לדבר?
    האם דעתך היא בהצלחתו או כשלונו בהתנהלותו האופרטיבית במהלך הטיול?

    כל אלו ואף יותר ייבדקו באופן מלא,
    הטיפול בנושא זה הינו ברשות מחלקת פניות הציבור המנוהלת ברשותה של פנינה ובוודאי מעורב סמנכ"ל החברה בנעשה.

    אנו מודעים לכדור השלג שנסיבות כאלו מתגלגל, אנו נעשה מצידנו כמיטב יכולתנו להשאיר אתכם או חלקכם או אפילו זוג אחד מכם שימשיכו לטייל עימנו.
    אנו יודעים שהיום בנסיבות אלו – זוהי משימה כמעט בילתי אפשרית אבל אנו ננסה.

    הרשה לי לעבור על כל הנתונים וזה ייקח זמן (חגים לפנינו) ואנו מבטיחים לחזור וללבן עימך ובאמצעותך אל האחרים שכתבו בבלוג זה את הדברים בתקווה להמשך טוב יותר.

    בברכה
    צוות פגסוס
    פניות הציבור
    וסמנכ"ל החברה – איתמר ניר

    1. אני תומך בכל שנאמר עי המחשת פיך בטיול.
      שלחתי מכתב , באנגלית, בנושא לגסוס והעתק למנחם רבוי

      רפאל גורדין

      להלן העתק המכתב

      10 למרץ 2012
      לכבוד מנכל פגסוס,
      יקל עלי לעבור להדפסה באנגלית
      This letter refers to the trip to Brazil, Argentina, Chile and Peru which departed Tel Aviv on February 11, 2012 for 25 days.

      We, as a group had a few problems and I would like to reflect my observations, which may represent the views of a few others, but not all.
      1. The flight by Iberia, via Madrid, left 2.5 hours late because of technical situation. As a result we missed our connection and lost a day.

      It makes sense that you will not schedule long distance international flights with only 1:20 hrs connection time, especially when you deal with a weak company. Even if it takes longer and costs more, you should attempt for a longer connection time via Frankfurt, Paris or Zurich, to name a few.
      We lost a day, out of 25 days!!!

      2. The hotel in Rio was well below par. As a company, Pegasus should be ashamed to arrange such hotel, and apology is due.
      In General, some hotel were fine, but some were too far from town (Bariloche) and some had inconvenient set up or poor breakfast.
      3. Planning and scheduling was mostly poor. Some days you squeezed too many events, or too many or long trips, that people had to rush and not enjoy the sights. On other days we wasted long hours, even 2 days, by flying, driving checking in and out of hotels and flights. A lot of time was wasted. I am convinced that there is a better way, if you put your mind to it.
      4. The effort needed in some segments should be made clear and not minimized. You sell the trip to young and old and you should be mindful during planning and execution that a person at 72 years is not as agile as one at 45.
      5. Some of the sights were incredible but some were marginal, at best. A trip to see the penguins on the Magellan straights was a real waste of time ( when we did it, and you should know it)
      6. The self preparation, readiness, accuracy and attitude of the Israeli guide were not good enough, to be kind. We were lucky to have good weather, a good and seasoned group and the gift of nature, to have come out of it OK.
      It is inconceivable that a guide to South America will not speak some Spanish. It is not Chinese or Japanese. It is a fairly common language.
      I will conclude here. I suggest you ask a few members of the group to meet with you in order to help your company to review and revise some aspects of your planning, procedures and manner of execution. Any company in business needs to stop once in a while, and review how they are doing.
      Sincerely,
      Rafael Gordin
      rgordin@juno.com

  13. צוות פגסוס פניות הציבור,
    אני מבין שהתשובה ניתנה כדי להראות לנו, הנוסעים הלא מרוצים, שאתם לוקחים את העניין ברצינות, ואנחנו מברכים על כך. יש לנו שלושה שבועות עד לחגים, זמן מספיק כדי לבדוק את העניין לעומק. אל תמרחו את התשובה כפי שחלק מהטיול נמרח.
    בברכה,
    שמעון ויג

  14. לצוות פגסוס
    פניות הציבור
    וסמנכ"ל החברה – איתמר ניר- שלומות ,
    בלא כל קשר לבדיקה שהחלטתם לקיים ואשר אני מברך עליה בכל לב עלי לציין כי , לענ'ד , תנאי מיקדמי להצלחת טיול מורכב שכזה עם סיומו הוא , למצער , מכתב תודה אחד לפחות של לפחות לקוח מרוצה אחד לפחות מטיול שכזה . אני מסופק אם יהיה בידי המדריך או החברה להציג מכתב שכזה בתום טיול שבמשתמע מדברים שכתבתם בעת שנתתם פומבי לטיול יחודי זה- מדובר היה, מבחינתכם , לכאורה , בטיול שהיווה מעין 'ספינת דגל' , 'עוגן חשוב' ו 'דגל מרכזי' ,
    ואידך- זיל גמור …
    בכל מקרה-נמתין ו'נעשה ונשמע'…
    דוד גורלי , נהריה

  15. שמעון ודוד שלום,
    ככתוב לעיל, אנא תנו לנו לבצע את הבדיקות כנידרש וכפי שאנו יודעים למצות את כל הנוגעים בדבר,
    תקופת חגים משמעה שמרבית הגורמים נמצאים בשיא עונה ולכן הבדיקה מתארכת,
    אורך בדיקה אשר מקיפה את כל המידע הדרוש כדי לקבל תמונה מלאה אורכת בממוצע של חודש חודשיים לאחר שיח ואף יותר מפעם אחת עם כל הגורמים.
    המתינו בסבלנות. ("איננו מורחים מאומה – היו בטוחים בכך")
    בכל שאלה או תהייה אתם מוזמנים להיות בקשר עם פנינה מפניות הציבור.
    אנא שימו לב כי איננו בודקים בלוג זה – וייתכן ואם תכתבו שאלה או בקשה בפורום זה לא נדע על קיום הבקשה/שאלה ולכן לכל עניין אתם מוזמנים לפנות למייל pegasus@pegasusisrael.co.il ו customer.service@pegasusisrael.co.il
    בברכת שבוע נעים,
    פנינה
    פגסוס
    פניות הציבור

  16. רצוני להגיב על הדברים של צוות פגאסוס,פניות הציבור וסמנכ"ל החברה-איתמרניר כדלהלן :
    טוב תעשה פגאסוס אם לא תדחק את מכלול התלונות לפיתחן של חברות התעופה. יש לנו הידע האינטיליגנציה הבסיסית והנסיון להטיל את האחריות על עיכוב הטיסה על איבריה . התגובה המגוחכת והמטרידה של המדריך על כך ראויה לברור, לאמור :" אל תצטערו על היום שכביכול הפסדתם,כי החברה דחפה איזה עיירה לא ממש חשובה לסגור בו את יום הנחיתה, ככה נוהגים …"אחת משתיים או שהמדריך הותיק והמהולל אומר אמת , ואז ברורה מדיניות החברה "למרוח" את המטיילים בסתם אתרים, כדבריו או שהחברה נקיה מכל חטא ואילו המדריך "מורח ". בחרו בתשובה הנכונה .
    מעבר לזה , מדריך מנוסה ורב נסיון ותהילה לא מצופה לתת לאירוע של עיכוב טיסה לשלול ממנו את
    המנהיגות ואת מכלול חובותיו לנוסעים . אדרבה, מצופה אז ממנו לשלוף את כל קסמיו , כדי לפצות , להטיב , להזיע כדי שהאנשים יחושו טוב יותר ו"ישכחו" את ההפסד. אבל, קיבלנו את ההיפך, נסיגה סיסתמטית בתפקוד . חוסר כל יוזמה והיעדר עירנות לרחשים
    בקבוצה .יותר ויותר ניכר שהוא מצמצם מגע ואם אפשר היה כנראה מעדיף לסיים את הטיול
    בלעדינו . עד כמה שזה נשמע מופרך , כך זה היה באמת . האיש פשוט צימצם מגע .
    יורשה לי להדגיש כי הביקורת הקשה הזאת נשארה אצל רבים מהחברים ברמה המקצועית.כי כאשר הרגיש שלא בטוב, רבים היו אמפאתים ,דאגו ושאלו לשלומו , בצורה הכי אנושית, כפי שראוי
    בתגובה קודמת הצעתי לנציג ההנהלה לקבל ממני דוגמאות לרוב, היכולות להעמיד בספק את הצדקת המוניטין שלו,אפשר שהאיש עשיר בידע ובהשכלה .הוא , משום מה, החליט להצניע עושרו
    זה ולא לחלוק עימנו את מרכולתו.
    אולם, יש לחברה גם אחריות ,מעבר לבחירת המדריך, יש להתייחס גם לתכנון התכנית , שכאמור כללה שעות מתות רבות., וכן היתה בעייה של חוסר הגיון במבנה .לדוגמא : היעדר ביקור במוזיאון אחד בבוינס
    איירס ולעומת זאת שני ביקורים ברצף בשני מוזאונים מדהימים בלימה . זה מבטא את התחושה
    שעצם החוייה אינה העיקר אלא סימון V,כך ,היו גם
    הסיורים השטחיים באוטובוס בערים הגדולות.
    מצפה לתגובה של נטילת אחריות של החברה , שאינה מתמצה רק במלים …מלים.
    יהושע אלישע

  17. מסכימה עם כל ההשגות של חברי הקבוצה שהייתה למזלינו ברמה גבוהה. גם את היופי המהמם של המקומות אי אפשר לקחת. חברת פגסוס צריכה ללמוד הרבה לקחים מטיול זה ויתכן ורב אנשי הקבוצה לא ימשיכו לטייל אתם ואני ביניהם,למרות שנסעתי איתם מספר טיולים ועם מדריכים מעולים ,הפעם – בטיול היקר שלי ביותר-הם לא הוכיחו את עצמם . החברה צריכה לבדוק היטב את מי היא מציבה כמדריך ואת המסלול שלפעמים היה כרוך בבזבוז זמן
    מחכה לתגובת החברה
    בברכה
    אהובה כהן

  18. לכבוד
    מנכ"ל פגסוס, מר — אשמח לגעת את שמו,
    סמנכ"ל פגסוס – מר איתמר ניר,
    פניות הציבור פגסוס.

    שלום רב,
    אין בכוונתי לחזור על אשר כתבתי (יוסי, ב-16/3/2012, מכתב זה נשלח גם ישירות לחברה).
    לצערי, מההתייחסות של פגסוס המופיעה לעיל, אני מקבל תחושה שאכן פגסוס מנסה למשוך אותנו, הנוסעים, באף ו"למרוח" אותנו.
    התיאור שמדריך הטיול היה מדריך טוב, מעולה, ועוד סופרלטיבים למיניהם — פשוט לא מעניין.
    ייתכן שהוא היה מצויין בעבר – בטיול המדובר הוא היה פשוט גרוע.
    אדוני, אני בכנות ממליץ שתקשיב מה אומרים לך 31 נוסעים, אשר מעבר להיותם מטיילים ותיקים יש בהם אנשי חינוך, אנשי רוח, אנשי מדע ועוד, אנשים שקולים ואחראיים אשר יודעים להפריד בין טפל ועיקר.
    תקשיב למה שאומרת לך קבוצת אנשים אשר התאפקה במהלך הטיול שלא להתעמת עם המדריך, והתיחסה אליו בנימוס ובסובלנות רבה מאוד (אגב, ייתכן שטעינו בכך שמיד עם איבחון הבעיה בעת הנסיעה – לא דרשנו ממך את החלפת המדריך – שהרי לא סיפקתם לנו את המובטח).
    אדוני, אל תטעה לחשוב שבעיית החגורה באיבריה, אי הגעת המדוודות, בעיות בחברות הטיסה הם אלה שבעטיין אנחנו מלינים.
    דבריך שהעובדה שהנוסעים המנוסים והותיקים, בהערותיהם גרמו לאווירה לא נעימה והפריעו למדריך לנהל את הטיול- ואני משער שנתון זה קיבלת ממדריך הטיול עצמו – הינם, ותסלח לי על השפה, שטות והבל הבלים , ומעידים, מחד, רק על אי יכולתו של המדריך לנהל את הקבוצה ואת הטיול, ומאידך – על אי נכונות פגסוס להקשיב למאמר וליטול אחריות.
    בברכה
    יוסי קינן.

  19. לצוות פגסוס
    מנכ'ל
    פניות הציבור
    וסמנכ"ל החברה – איתמר ניר- שלומות ,
    למקרא תגובותיכם וכמי שלזכותו ותק של למעלה מ 15 שנות ותק בבירור , בבדיקה ובטיפול בתלונות ובפניות ציבור , מורכבות פחות וגם יותר אני חייב להעיר , להאיר וחדד :
    כל גוף שקיבל היתר/רשיון פעולה בישראל , כחוק, מחוייב לבדוק ולהגיב על תלונות ופניות בתוך 14 ימים . כך אומר רוח החוק וכך נקבע בין היתר גם בתקנות שירות המדינה ( התקשי'ר ) , ועוד .
    אשר על כן לא יעלה על הדעת כי בירור שכזה יתארך ויושלם בפרק זמן גדול פי כמה וכמה מהנקבע בחוק , ארוך ממשכו של הטיול ( 25 ימים ) ובוודאי שאין למשוך ולפרוס זאת על פני חודש-חודשיים כדברי גב' פנינה מפניות הציבור שכן למצער לפחות למראית עין עלול הדבר לעורר תחושה של טעם לפגם ולהעצים תמיהות , תהיות וסימני שאלה ועל פניו גם ליצור חשש שמא יהיה בכך כדי למוסס ולמסמס את הבטחתכם 'לא למרוח' ולא למשוך זמן !
    אז קדימה . הזמן קצר והמלאכה לאו בהכרח מרובה כי הכל גלוי , זמין , בדיק , ברור ובהיר …
    ממתין להתייחסותכם כולל לדף המשוב ששלחתי אליכם בדואר וגם לאישור שלכם ששלמנו לכם את מלוא הסכום עבור הטיול אך משום מה טרם קיבלנו מכם אסמכתא כלשהי לאישוש האמור לעיל…
    תודה ויום נפלא
    דודי גורלי , נהריה

  20. להנהלת פגסוס שלום
    אין ספק שתגובת נציגת פניות הצבור שלכם הצליחה להשיג את ההיפך ממה שציפיתם. במקום להסביר ולהרגיע היא קוממה את חברי הקבוצה והוסיפה מלח על הפצעים!
    אנו חברי קבוצה איכותית, עשירה בנסיון של טיולים ברחבי העולם עם פגסוס ועם חברות טיולים אחרות , ולא ציפינו לתגובה ברמה כה ירודה!
    האם זו הצורה שבה פגסוס מנסה לשקם את הרושם ואת התדמית? כך עוצרים את כדור השלג שהחל להתגלגל?
    מה עוזר לנו הסברכם על נסיונו העשיר של המדריך כשבפועל תיפקד מתחת לכל ביקורת והתנהג כמתבכיין סדרתי?
    מדוע אין התייחסות לטענות המאד מאד ספציפיות שהועלו בהקשר אליו ובהקשר לתכנון הטיול?
    אתם כתבתם שברצונכם לעצור את כדור השלג – לא זאת הדרך
    בברכה
    צביקה פלדמן, רעננה.

  21. מכל האמור ב"בלוגים" דלעיל עולה נקודה מעניינת : אין לנוסעים אופציה רצינית לתבוע את חברת הטיולים המארגנת תביעה רצינית.
    הרושם המתקבל שכל ה"אינטליגנטים" כפי שהם עצמם מציינים לא קראו את מסלול הטיול, לא עשו בירור מושלם מה מקבלים בחברות אחרות, האם השתתפו במפגש קבוצה לפני הטיול ? היתה שם אפשרות לשאול את כל השאלות וגם להתרשם מהמדריך.
    הכותב האחרון מציין כדור שלג, אכן , כדור שלג שאליו נסחפים ונגררים מטיילים כולל השמצות הגובלות בהוצאת דיבה ולשון הרע.
    ומה על ההתנהגות של הישראלי המצוי ? האם בחדרי האוכל התנהגתם בנימוס וכראוי? האם לא הוצאתם אוכל בארוחות הבקר אל אף שהדבר אסור? טלו קורה מבין עיניכם!!!!
    ולא שאין תקלות בטיול כזה מורכב, ולפעמים הן צצות ברגע האחרון. ובסופו של דבר : האם בסה"כ התקיים הטיול כמתוכנן? הרי כולכם כותבים שהאתרים והנופים היו מרשימים .

    1. שלום רב
      אנחנו מתכננים את אותו טיול עליו אתם כותבי בבלוק לא ציינתם את שם המדריך ומאד היתי רוצה לדעת מיהו
      תודה חנה

  22. תומר שלום

    אין אנו יודעים מי אתה ולכן נצא מתוך הנחה שאין לך שום אינטרסים לעניין.
    נשתדל לענות לך על כל שאלותיך והשגותיך.
    אכן היתה פגישת קבוצה כעשרה ימים לפני היציאה לטיול,אבל בפגישה זאת אין אפשרות לדעת שהמדריך יהיה חולה במשך ימים לא מעטים ולא יתפקד כפי שמדריך אמור לתפקד-יושב ולא מגיב לכלום באוטובוס,אינן מתרגם לעברית במשךרוב הזמן אתדברי המדריכים המקומיים,אינו מספר
    כמעט שום דבר על הארצות שנטייל בהם למעט מעט היסטוריה מידיעתו האישית ומעט מעט על
    רקע גיאוגרפי ,כלכלי וכדומה.
    נעלם אומנם בידיעתינו למשך יומיים שלמים-בשעה שהיה צריך לדאוג שישלחו מדריך מישראל
    להחליפו.
    מקווים שאכן התנהגנו כראוי בחדרי האוכלוכן בבתי המלון.
    מדריך הטיול כינה אותנו כגבוצת גנרלים אינטליגנטית,ובתור אנשים שלא דוברי ספרדית ואנגלית
    כבוד רב לבעלי ולי שאתה רואה אותנו כאינטליגנטים!
    קיבלנו את רוב הדברים שהובטחו לנו למעט יום אחד שהחמצנו בגלל חברת איבריה ובאשמתה.
    הישווינו את מסלול הטיול לחברות אחרות והוא נמצא כראוי ביותר ולכן בחרנו בטיול הזה.אכן נהינינו מהנופים והאתרים-דבר שקשור לטבע ולבורא עולם ולא לחברת פגאסוס.

    לסיכום-ברוב התגובות שהוזכרו דובר והוזכר דבר אחד-חוסר תיפקודו וחוסר מנהיגותו של מדריך הטיול.
    אנחנו לא מבינים מה הקשר בין דבר זה להתנהגות בחדרי אוכל או לפגישה טרם הטיול או
    להתנהגות הכללית שלנו.
    הקבוצה האינטליגנתית היתה קבוצת איכות-מעולם לא היו איחורים והצקות למדריך על דברים
    לא רציניים-ובכך הקלנו מאוד על המדריך שבכול מקרה לא תרם שום כלום לטיול.

    בכבוד רב
    יפה ינאי

    !

  23. .תומר שלום,
    אינני מתכוון להתייחס כלל לשאלותיך, כיוון שהן גובלות בחוצפה.
    השאלות רק מעידות שאתה מתנהג בצורה קלוקלת שאיננה מכבדת את מדינת ישראל.
    לו היכרת את אנשי הקבוצה , לא היית מעיז לשאל את השאלות האלה.
    תהיה בריא.
    יוסי

    1. לחהרי הקבוצה שלומות.
      אני מציע לכולנו שלא נגיב לאותו תומר. איננו יודעים מיהו ומטעם מי הוא כותב אולם ברור שרמה כה ירודה של טיעונים היא מתחת לכבודנו ואינה שוה התייחסות מצידנו.
      צביקה

  24. צביקה יקר,
    למה לא להגיב לאותו תומר . כן , תומר הוצאנו כולם, בלי יוצא מהכלל, אוכל מחדרי האוכל ועוד איך . אבל , טעית לגבינו . שכן, לא הסתפקנו רק בכך, אלא רוקנו את השולחנות גם בארוחות הערב(היינו
    בחצי פנסיון) , לקחנו לחדרים והכנו ארוחות שחיתות בלילות בחדרי נו במלונות. איך נשמע לך ?!
    כעת, מה דעתך על האפשרות שהפוסל במומו פוסל . שימא אתה הישראלי המכוער ,המטיל דופי באנשים שאינך מכיר כלל .
    אשר לפגישה הקבוצתית, אודה שבתום הפגישה יצאתי עם התרשמות בהחלט חיובית מהמדריך.
    אשר לתכנית,
    למדתי את התכנית לפני הטיול, אפילו קלעתי לדעת גדולים שכמוך והישויתי עם חברות אחרות ,עקבתי אחרי ביצועה מדי יום . אין טענות באשר לאי מילוי חובות
    החברה ביחס למרכיבי התכנית אלא לדרכי הישום, לאי-ניצול אפקטיבי של הזמן ולקשיי ארגון התכנית.
    כל אלה עומדים למבחן רק עם ההתנסות הלכה למעשה.
    מקוה שקיבלת תגובה מספקת ,גם אם סרקסטית בחלקה, האדון תומר הנכבד
    יהושע

    1. שלום יהושע
      ברור שכל אחד בוחר אם להגיב או לא עפ"י הרגשתו. את הנימוקים מדוע לא להגיב ל"תומר" העליתי קודם לכן. בנוסף לכך אוסיף עוד נימוק: אין טעם להתנצח עם גורם אנונימי או מושתל , לפתוח חזית נוספת "ולבזבז עליה תחמושת". יש לנו ענין עם פגסוס והמדריך בלבד. מחרתיים עוד אנונימי\מושתל יכתוב משהו ושוב נידרש להגיב?
      בכבוד רב
      צביקה
      נ.ב. אהבתי את תאור החאפלות בחדרים…

  25. שלום לכולם ,
    אני מצרף להלן םניה שניה שלי לפגסוס ששוב לא נענתה הגם שנשלחה בדואל ובפקס גם יחד .
    היות שכך אני מפנה עותק הימנה גם לממונה על תלונות ופניות במשרד התיירות . חג שמח לחברה הנהדרים מטיול אמלט 25 יום .
    להלן התכתובת :
    למנכ'ל פגסוס, שלומות ,
    1- מזכיר לכם כי טרם קיבלתי חשבונית וקבלה ע'ח תשלום מלוא הסכום עבור טיול זה והדבר יותר מאשר תמוה ומוזר !
    2 – כמו'כ מסיבה כלשהי לא נעניתי גם על האמור מטה וגם בזאת יש לפחות טעם לפגם .
    3 – אשר על כן מבקש התייחסות זריזה לשני הנושאים המובאים לעיל .
    תודה וחג שמח .

    From: דוד גורלי
    Sent: Monday, March 19, 2012 2:08 PM
    To: 'pegasus@pegasusisrael.co.il'
    Subject: טיול לאמל'ט בהדרכת נתי ר.

    לצוות פגסוס
    מנכ'ל
    פניות הציבור
    וסמנכ"ל החברה – איתמר ניר- שלומות ,
    למקרא תגובותיכם וכמי שלזכותו ותק של למעלה מ 15 שנות ותק בבירור , בבדיקה ובטיפול בתלונות ובפניות ציבור , מורכבות פחות וגם יותר אני חייב להעיר , להאיר ולחדד :
    כל גוף שקיבל היתר/רשיון פעולה בישראל , כחוק, מחוייב לבדוק ולהגיב על תלונות ופניות בתוך 14 ימים . כך עולה מרוח החוק וכך נקבע בין היתר גם בכללים , בתקנות שירות המדינה ( התקשי'ר ) , ועוד .
    אשר על כן לא יעלה על הדעת כי בירור שכזה יתארך ויושלם בפרק זמן גדול פי כמה וכמה מהנקבע בחוק , ארוך ממשכו של הטיול ( 25 ימים ) ובוודאי שאין למשוך ולפרוס זאת על פני חודש-חודשיים כדברי גב' פנינה מפניות הציבור שכן למצער ולפחות למראית עין עלול הדבר לעורר תחושה של טעם לפגם ולהעצים תמיהות , תהיות וסימני שאלה ועל פניו גם ליצור חשש שמא ,על פניו, למאן דהוא עלול להיות עניין למוסס ולמסמס את הבטחתכם 'לא למרוח' ולא למשוך זמן !
    אז קדימה . הזמן קצר והמלאכה לאו בהכרח מרובה כי הכל גלוי , זמין , בדיק , ברור ובהיר …
    ממתין להתייחסותכם כולל לדף המשוב ששלחתי אליכם בדואר וגם לאישור שלכם ששלמנו לכם את מלוא הסכום עבור הטיול אך משום מה טרם קיבלנו מכם אסמכתא כלשהי לאישוש האמור לעיל…
    תודה ויום נפלא
    דודי גורלי , נהריה

  26. לכבוד חב' פגסוס.הודעתם לנו שאחרי פסח תזמנו את חברי הקבוצה שנסעה לדרום אמריקה עם מדריך הטיול הזה . אבל פסח כבר עבר ועדין לא קיבלנו ממכם שום הזמנה. כדי שלא תחשבו שעברנו לסדר היום ואנחנו נשכח מהטיול הריני להוידעכם שלא זה המצב.כדי להקל עליכם אני מציע שאם קשה לכם לזמן את כל הקבוצה לדעתי תזמנו לפחות את האנשים הבאים.

    1.שמעון ויג

    2.מנחם רבוי

    3.יוסי קינן

    4.יהושע אלישע

    5.רפי גורדין

    6.צביקה פלדמן

    7.דבורה פרידברג

    מחכה לתשובה מהירה גרשון גרשוני הרצליה.

    1. שלום לכל חברי הקבוצה
      הרגע קיבלתי הודעה מפגסוס ולפיה ארבעת הר"מ מוזמנים לפגישה עם הנהלת החברה ב 29 למאי בשעה 1200.
      המוזמנים שפגסוס קבעה (ולא ברור לי מה היו הקריטריונים) הם:
      מנחם רבוי, אהובה כהן, גרשון גרשוני ואני.
      ביקשתי לצרף עוד ונאמר לי שזה מספיק. יתכן ועפ"י בקשתי יוזמן גם יהושע אלישע.
      אשמח לקבל מכם נקודות עקוניות שברצוננו להעלות במידה ואינן כלולות כבר בסבב התגובות לבלוג של מנחם.
      בהזדמנות זו נאוה ואני מברכים את כולכם בחג עצמאות שמח!
      נאוה וצביקה

  27. לחברים בקבוצת הטיול שלום,
    אוסיף לדיווח של צביקה. כשהתקשרה אלי בצהרים מנהלת המשרד של פגסוס כדי להזמין לפגישה, שאלתי אותה מי עוד הוזמן. לא רצתה למסור וטענה כי זו ההנחיה שקיבלה. השבתי כי זו טעות מצידם,כי חברי הקבוצה עומדים בקשר ולא תהיה שום בעיה לברר מי הוזמן. בקשתי לדבר בנושא עם פנינה מפניות הציבור בחברה . התבקשתי להמתין. אחרי מספר דקות חזרו אלי, מסרו את השמות, ןאמרו שיימסרו לכל מי שישאל .ההתנהלות הזו כשלעצמה מדברת בעד עצמה.. עוד אמרתי מצידי כי ארבעה אנשים זה לא מספיק וצריך להזמין יותר. התשובה הייתה כי זה המספר ואלו המוזמנים עליהם הוחלט ולא יוסיפו.
    מכל מקום בכוונתי להביא למפגש הזה שיהיה רק בעוד בעוד חודש!! תדפיס מהתגובות שהופיעו כאן.נראה לי שזה מכסה כמעט הכל. בכל זאת אם יש למישהו מה להוסיף , הוא יותר ממוזמן לעשות זאת.

  28. לחברי הקבוצה שלומות

    אנחנו עוקבים כמובן אחרי התכתובות,אבל לא מתערבים בינתיים.
    פגסוס שלחה לנו מכתב והסבירו לנו שתשובה מצידם תיקח הרבה זמן.
    אנחנו כמובן מחכים לשמוע מה יהיה בפגישה ולאחר מכן נחליט מה לעשות.
    אנחנו פשוט טוענים שבנוסף לכל מה שיתר החברים הזכירו בטענות כנגד החברה
    והמדריך המהולל-הכי חשוב
    אצלנו היה העדר התירגום וחוסר הבנתנו במה מדובר.
    כנראה שנלך על תביעה נפרדת-אבל רק לאחר לקיחת עו"ד מטעמנו ולאחר התייעצות כמובן.

    חג עצמאות שמח לכולכם
    מאחלים יפה ושלמה ינאי

  29. אני חושב שלא חשוב כמה אנשים משתפים בפגישה. את רוב הטענות שיש לחברי הקבוצה, פגסוס כבר מכירים. וכמות המשתתפים לא תשנה אותן. מה שחשוב, לדעתי, הוא, מה רוצים להשיג בפגישה הזאת, וחשוב שכל החברים המשתתפים בה יהיו תמימי דעים, ויעמדו כגוש אחד מול פגסוס.
    חג עצמאות שמח,
    אידה ושמעון

  30. שלום לכולם
    אני חושבת שכל מי ש"נבחר" על ידי פגסוס לפגישה עם המנכ"ל ומדריך הטיול, מסכימים על כל הדברים שנכתבו בבלוג בלשון המעטה. ככל שחושבים יותר על מה יכול היה להיות -אילו בנוסף למראות המדהימים,הקבוצה הנהדרת,המדריכים המקומיים
    המעולים(מלבד המדריך בסנטיאגו שניצל את העובדה שנתי איננו ורב היום בילינו בארוחות)-היה לנו גם מדריך ישראלי בעל כריזמה,נוכחות,מנהיגות,ועוד כל הנקודות שהזכירו כבר-היינו זוכים לטיול של פעם בחיים
    זה מה שהיה צריך להיות .כידוע זה טיול באמת שנוסעים פעם בחיים .

    מדריך עם מוטיבציה-היה צריך לצאת מגדרו אחרי שאבדנו יום בריו דה זנרו ולנסות ולתת לנו הרבה מעבר למה שהיה כתוב בתכנית ובעיקר כשזה היה אפשרי(כמו החזרה לקרנבל)יש להלין על פגסוס שזלזלה בנו ולא שבצה בטיול זה את בכיר מדריכיה

    אני מסכימה עם הדברים של שמעון וכמובן אנו נהיה חזית אחת.\אשמח מאד אם יוסיפו עוד חברים למפגש(גם אני בקשתי והם סירבו)-אבל גם אם לא- כמו שמנחם אמר הוא ידפיס את כל ההשגות של החברים ונציג את כולם בפני החברה
    מה שצריך להחליט- מה אנו דורשים עכשיו
    שלום חברים ושיהיה חג עצמאות שמח
    אהובה

  31. שלום חברים ,נזכור כי יום שלישי , 12-6-12 היה המועד האחרון שפנינה מפניות הציבור בפגסוס התחייבה והיתה אמורה ליידע אותנו בתוצאות והחלטות המפגש בנגזר מהטיול לאמל'ט !

  32. שלום לחברי הקבוצה ולכל מי שקורא בלוג זה.
    אינני מתפלא שפגסוס לא עמדו בהבטחתם לתשובה עד ה-12/6/2012. זו כנראה שיטת עבודה של פגסוס כאשר הם לא בסדר.
    לדוגמא – כשבוע לפני הפגישה של נציגינו עם פגסוס שיועדה ל-29/5/2012, צלצלה אלי פנינה, נציגת פגסוס, ועדכנה אותי שתוך שבוע , בתוך שבוע, אקבל תשובה על מכתבי אליהם – מכתב שנשלח לפגסוס מספר ימים לאחר חזרתנו מדרום אמריקה, ופורסם בבלוג זה ב -19/3/2012, סיבת העיכוב לדבריה – מדריך הטיול, לא בארץ.
    כמובן שההסבר הינו מצוץ מהאצבע ואין בינו לבין מועד רבלת הפנייה ממני כל דבר. הייתי בטוח שאקבל מכתב כיוון שפגסוס רוצה להראות רצינות , אמינות וכנות לקראת הפגישה עם נציגינו.
    אתם כבר מבינים שעד היום – 14/6/2012 – לא קיבלתי כל תשובה למכתבי.
    הבנתי גם שפגסוס לא טרחה לוודא שהמדריך יהיה נוכח בפגישה עם נציגינו – והרי בכל מקום ייחשב הדבר כהודאה בטענות אליו, ורק הנהלת פגסוס מנסה לשמור על שמה של החברה תוך טיוח דברים.
    לסיכום – ברגע שיש בעיה כל שהיא בהתנהלות פגסוס – פגסוס חברה לא כנה, איננה נאמנה ולא נאמנת למטיילים איתה.
    אם לא שמתם לב המטיילים שילמו לפגסוס בטיול זה כ- 265,000 דולר, כן מעל רבע מליון דולר, ועדיין פגסוס מתנהגת כפי שהינה מתנהגת – ראו הוזהרתם.
    יוסי

  33. 24.7.2012 רותי שפס, חבל שלא קראתי את התגובות נגד נתי לפני יציאתי לאיסלנד. מדריך,ואולי לא מדריך, לטיול האמור להיות הטוב בעיר. נקודת עניות לפגסוס.מבקשת תשובות מדוע משתמשים בשירותיו לאחר תגובות רעות, האם כולם צריכים להתנסות?

  34. שלום רותי
    מבינה שגם את "זכית" בשירותי הדרכתו של מדריך הטיול שלנו. בתקופה האחרונה. האם את יכולה קצת לפרט?
    בברכה אהובה

  35. חבל שכתבה זו הגיעה אלי רק עתה. שבנו לפני יומיים מטיול באיסלנד ( 12.7.12 עד 24.7.12) דרך פגסוס "ראש אחר" בהדרכתו של – מי אם לא, נתי רוזנבוים. כל המתואר בכתבה זו התרחש בטיול שלנו. עוד לפני קריאת הכתבה התלוננתי בכתב בפני יעקב, האחראי על "ראש אחר" בפגסוס, בדיוק על אותם דברים ועל דברים נוספים. בינתיים אני מצפה לתגובתו של יעקב ש"נדהם" מתלונתי והבטיח מענה.כעת אני מבינה שהוא היה מודע לבעייתיות של נתי כמדריך. כל הקבוצה שותפה לתחושותי.כנראה שנתי צריך לצאת לפנסיה. הוא מזיק לחברת פגסוס. אינני חושבת שמישהו מהקבוצה יסע שוב דרכם.

  36. אני הצטרפתי לטיול לאיסלנד בהדרכתו של נתי. מדריך חולני, בכל מיני סימפטומים משונים, בנוסף אגו גדול, ציניות, וחוסר עניין במטיילים, שהיו קבוצה ממושמעת ונעימה להדרכה. ויכוחים קטנוניים על ידע השייך לטיול. החזיר אותנו למלון בסביבות 18.00 והיה פנוי עד למחרת ב9.00 בבוקר. נסעתי כבר עם חברות אחרות, ובעקבות טיול זה, אני מעריכה את הטיולים שלהם. התנערות של פגסוס לטיול כה יקר, שלא צלח מבחינת מדריך, היא קלה מידי.

    1. היי רותי
      מסתבר שמה שקרה בטיול שלנו לדרום אמריקה -לא היה חד פעמי
      כל מה שציינת והרבה יותר קרה גם אצלנו.
      איני מבינה מדוע פגסוס ממשיכה להעסיק אותו על חשבון כספם של המטיילים (וזאת לאחר שאנחנו התלוננו בתקיפות)
      בפגישה שנציגנו קיימו עם הסמנכ"ל ואנשיו-הם ממש "הופתעו " מהאשמות שלנו .זה לא יכול להיות-טענו.נתי משכמו ומעלה.כמובן שלאט לאט טענותיהם הסתממו .אנחנו הצגנו עובדות.
      פגסוס צריכה להבין-הכל יחזור אליה בבומרנג
      בברכה אהובה
      טיול דרום אמריקה ב10.02.12

  37. אני ואשתי נסענו עם נתי לדרום אמריקה לפני שלוש שנים
    אני מוכרח לומר שלא ניתקלתי בשום תופעה של אישיות כמו שהזכרתם אתם,
    אולי משהו קרה לו בזמן האחרון אבל למען הסדר הטוב אני מאוד התרשמתי ממנו,
    הוא איש אשכולות ואדם מאוד נעים – חבל שאתם חוויתם חוויה אחרת, אגב אני נסעתי עם הרבה חברות בארץ ולצערי ניכוותי בחוויה דומה עם חברה אחרת – מסתבר שחברות התיירות חשופות וזה אכן עלול לקרות לטובים במדריכים מבלי לציין שמות.
    אין טעם שתמשיכו לבחוש בקדרה – תמשיכו הלאה ותהנו ממה שחוויתם.
    אני למדתי זאת מניסיוני

  38. שלום לכל הכותבים,
    אני נסעתי עם נתי למזרח טורקיה במאי 2009,
    זה היה טיול חלומי שלי ושל אישתי ואגב לדעתי גם לשאר חברי הקבוצה שהיו עימנו, אנו תמימי דעין. התפלאתי לקרוא את הכתוב מעלה, אני כמובן מצטער בשבילכם שלא נהניתם ומבין את תחושת האכזבה, כנראה קרה משהו במהלך הטיול וחבל בשבילכם. אבל האמת וחשוב לי לרשום זאת שהבן אדם הינו ידען בעל ידע רב, הוא איש רגיש – זה נכון, אבל טוב לב – זו דעתי, אינני מתכוון לעשות לו פרסומת אבל היה קשה לי לקרוא את שכתבתם – ולדעתי הכתוב מעלה מעוות לחלוטין.
    ייתכן ואינכם מעריכים אותו, לפחות כך זה מובן מהכתוב, אבל אני מקווה שאני קצת מאזן את שכתבתם, כי אני חוויתי חוויה אחרת ממנו שהפוכה לחלוטין 180 מעלות וכמובן לטובה.
    גם נתי כמו כולנו הינו בן אדם ואני מקווה שתדעו לחפש את החיוב, כי קל תמיד למצוא את השלילי בכולנו. מאחל לכם שתמשיכו לטייל ובהנאה.
    ומקווה ששפכתי קצת אור שמאזן את התמונה.
    דן רוט
    אוגוסט 2012

  39. לדן רוט שלום רב,
    אין לי שום ספק שנהנית בטיול עם מדריך הטיול בו מדובר, וגם פגשנו בדרך מטיילים נוספים שהעריכו אותו מאד בעקבות טיולים שעשו עמו. ייתכן שקרה משהו לאיש הטוב הזה, ותפקודו השתנה מהקצה אל הקצה.
    הטענות מופנות, בעיקר, אל חברת הנסיעות, שאינה מוכנה לקבל את העובדה שהטיול שלנו, לדרום אמריקה, נכשל בגלל המדריך,ושאינה ערה לשינויים שחלו, וממשיכה לשלוח אתאותו מדריך כמלווה.(ראה התגובות מהטיול באיסלנד).
    אדוני, אתה לא היית בטיול שעליו מדובר, ומן הראוי שלא תתן ציונים לדברים שנכתבו, מאוד בהתחשבות.
    שבת שלום וטיולים מוצלחים.
    שמעון ויג
    אוגוסט 2012

  40. לשמעון שלום,
    חלילה, לא נתתי ציונים, אלא איזנתי את הדיעות על מדריך שדעתי שונה לגביו.
    מקווה שתמצא בעתיד טיולים עם מדריכים שיגרמו לך לחוויה טובה יותר.
    שבת שלום גם לך
    דן

  41. מר דן רוט שלום,
    אני מעריך את העובדה שטרחת להתייחס לאמור בבלוג.
    טעותך הינה בכך שאתה מנסה לאזן, כדבריך, את הדעות.
    לו הית נוסע איתנו וכותב דברים לאיזון מה שאנו טוענים, ניחא.
    אינך יכול, ולא נכון מצידך לנסות ולאזן נושאים אשר לא חווית אותם, ואינך מכירם.
    העובדה שאתה מתייחס לטיול אשר היה ב-2009, איננה עניינית לשנת 2012.
    לאף אחד מאיתנו אין משהו אישי נגד נתי, אולם כולנו סבורים שצריך ליידע את פגאסוס, את ציבור הנושאים עם פגאסוס ואת נתי עצמו, על אשר ארע, ולמה לשים לב כאשר בוחרים חברה המארגנת את הטיול
    ומדריך.
    יוסי

    יוסי

  42. 3.9.2012 שלום רב, כצפוי יעקב מפגאסוס התנער מהתלונות ו"האשים" את הקבוצה. שתהיה שנה טובה ומדריכים טובים, וחברות שלוקחות אחריות. רותי

  43. נסענו לטיול לסין עם המדריך נתי ,עברנו את אותן החויות שעברה הקבוצה לדרום אמריקה. פנינו לחברת פגסוס בתקווה שיחוסו על מטילים בעתיד .כמובן שלחברת פגסוס נוח להסביר הסברים לא משכנעים ולכן אנחנו נישקול היטב לפני יציאתנו לטילים עם פגסוס.

  44. דוד גורלי והקבוצה טיול RCLOP0211 פגסוס , לא מצאתי המשך תכתובת בעניין התלונה שלכם מאז יולי 2012. הייתי רוצה לדעת איך העניין הסתיים ואם בכלל כיוון שגם לי תלונות לגבי הטיול לפרו ובוליביה LCQ-0930 30-Sep-12 – 16-Oct-12 כשהמרכזית ביניהן שלא ביצעו את כל המסלול בסלאר (בוליביה) ולא יידעו אותנו על שינוי זה במפגש הקבוצה וגם לא במייל שנשלח אלינו יומיים לפני היציאה.
    פנייתי לסמנכ"ל החברה ולהנהלה – לא נענתה ומיעקב קיבלתי התייחסות מעייפת (בלי העתק להנהלה) לא עובדתית המנסה להאיר את הנקודות החיוביות בטיול (לא מתעלמת מהן, להיפך). ניסיונותי הטלפונים להגיע לגורמים מההנהלה – לא צלחו.

  45. מיכל שלום,
    ברשומה "טיול חברת "פגסוס" לדרום אמריקה – הסאגה הסתיימה (ג')"
    https://menachemraboy.wordpress.com/?s=%D7%A4%D7%92%D7%A1%D7%95%D7%A1
    שהתפרסמה באתר זה, מסופר כיצד נסתיימה הפרשה מבחינתנו.. בתגובות המתפרסמות ברשומה זו נמצאות גם תגובות מטעם "פניות הציבור" בפגסוס וכתובת המייל שלהם וניתן לפנות גם אליהם.
    בהצלחה

  46. חזרתי מטיול של פגסוס בהדרכתו של אריה אלקין.טיול לתאילנד שיצא ב16 בספטמבר.במילה אחת ביזיון.המדריך היה מלא בעצמו לא נעים.קצר רוח וחסר סבלנות לשאלותינו.מלא ברמיזות מיניות לגבי בנות תאילנד.היה חסר עיניין לגבי בעיות שהתעוררו בטיול.רמת הדרכה נמוכה.פשוט שלומפר.גס רוח.הייתי בהלם זאת אמורה להיות חברה טובה.מה שכן…דאג שחבר מהקבוצה יאסוף טיפ עבורו ואף ישכנע את הקבוצה לטיפ שמן.גבה מאיתנו סכום גבוהה יותר עבור הצגה על מנת שיוכל לשלשל לכיסו את הרווחים.ביררתי את מחיר ההצגה במלון בו שהינו.לא דאג ליידע אותנו היכן ימצא למיקרה הצורך.פשוט נעלם בערב.לעולם לא אסע עם פגסוס יותר.לעולם.

  47. אני מתכננת טיול לדרום אמריקה טיול של 14 ימים. באוקטובר חשבתי לטייל עם חברת פגסוס לאור הכתוב אני מתלבטת….. יש לכם עצה עם איזו חברה לנסוע? תודה

  48. מסתבר שהצלחת טיול תלוייה רבות במדריך הטיול שתרומותו היא מהותית ביותר במהלך כל טיול. אנחנו חזרנו הקיץ מטיול בארה"ב וקנדה עם המדריכה ציפי זומר מפגסוס ונהננו מכל רגע. התכוונתי ליסוע לטיול בדרום אמריקה עם חברה זו, אבל אחרי מה שקראתי פה, ודרך התנערותה המבישה של פגסוס מתלונותיכם, אעניק גט כריתות לחברה זו לתמיד. אין לסמוך על חברה שכך זילזלה בתלונותיכם וניסתה לטייח ולמרוח את דבריכם הכואבים במשך חודשים ארוכים. לאור מה שכתבתם כאן היא לא היתה ראוייה לכם. ככל שיותר צרכנים יצביעו ברגליים וינטשו חברה זו, כך הם יעשו שעורי בית במטרה להשתפר או אולי להיסגר מחוסר לקוחות. בכל מקרה יישר כוח לכולכם על העקשנות וההתמדה אתם באמת קבוצה נדירה באיכותה.

    1. כמי שהשתתף בטיול הזכור לשמצה, המסקנות של הרצל נמהרות מדי, מה גם שהיה לו נסיון חיובי עם החברה. אולי זאת הייתה מעידה חד פעמית והחברה למדה את הלקח? בסופו של עניין היא גם פיצתה את חברי הקבוצה.

  49. הרצל צודק כשהוא אומר שתרומת המדריך להצלחת טיול מאורגן היא מהותית. שמעון צודק באמרו שיתכן והכישלון בטיול הספציפי הזה יכול להיות חד פעמי. כמי שהשתתף בטיול ובמגעים אח"כ עם החברה אני יכול לספר כי בסופו של דבר וככל שידוע לנו, החברה הסיקה מסקנות כלפי המדריך שכשל, פיצתה את חברי הקבוצה, אמנם לא כפי שרצינו, אך היה פיצוי. חברים בקבוצה שנסעו עם החברה לטיולים אחרים מאוחר יותר, חזרו מרוצים. גם אני ורעייתי נסענו עם פגסוס אח"כ לטיול באיסלנד אפשר לקרוא על כך בקישור – http://wp.me/pK9OG-iKQ
    ונהנינו מטיול חוויתי וממדריך מצויין.
    אבל החשוב הוא שלפני ההחלטה על הצטרפות לטיול מאורגן יש לבדוק בשבע עיניים בנוסף למסלול ולמחיר את טיבו של המדריך, הרקע,ההתמחות וחוות דעת של מטיילים מהטיולים האחרונים איתו. (לא כאלה שנסעו איתו לפני זמן ארוך…)

  50. תודה לכולם על הבלוג הזה, הרשימת החברות המארגנות טיולים לחו"ל הצטמצמה בזכותכם. עכשיו אני יודעת שאין לי מה לחפש בפגסוס. אגב מישהו ממליץ לי על חברה טובה לטיול מאורגן לדרום אמריקה?

  51. שלום
    חלפו להם מספר שנים מהפוסט הראשון
    חזרנו לפני כשבועיים מטיול מאורגן עם חברת פגסוס מקובה קוסטה ריקה ופנמה
    סיכום הטיול לגבנו הינו
    מדריך גרוע טיול גרוע
    אכן מדריך אחר בכיר בחברה ובעל ידע רב
    אך בקורס יחסני אנוש אמפטיה וסובלנות נכשל בוודאות
    כתב התגובה מפגסוס דומה מאד למכתב שפורסם בבלוג המון שיווק וכוונות טובות
    ואף הפניית אצבע מאשימה כלפנו כאשמים שהמדריך איבד אותנו במהלך הטיול
    מוזר במיוחד כי החברה לא מכירה נוהל רישום קבוצתי בטיסות ארוכות וביצוע משקל קבוצתי
    בכל החברות שנסעתי איתם עד כה באם לדרום אמריקה סין או המזרח הרחוק אין בעיה כזו של צורך בפתיחת מטען אישי בשדה התעופה וחלוקתו מחדש
    רק בפגסוס לא שמעו על כך!!!!
    אני לא מתכוון לקבל מהם שרות בעתיד מאחר וגם ביקורת בונה לא יודעים לקבל.
    לדרום אמריקה והמזרח נסעתי עם נתור ומאד נהנתי ומומלץ מאד
    לסין עם אגד תיור _רק תשבוחות
    בברכה

  52. אני רוצה לציין שבחרנו בחברת פגסוס לטיול לתאילנד בגלל לכאורה השם הטוב שלה והתגובות החיוביות באתרים השונים שלדעתי פיקטיביות.
    נסענו לתאילנד טיול פרימיום ,התאכזבנו קשות מרוב הטיול ,מדריך גרוע ביותר שבסוף הטיול הרובהמשתתפים התנגדו לשלם לו טיפ כנהוג
    במקום להראות את היפה בתאילנד ,פגסוס לקחה אותו לכל שוק אפשרי כדי להראות לנו לדברי המדריך אוטנטיות
    אני ממליץ בחום לחפש חברה אחרת שבטוח תהיה גם זולה יותר
    זאת המלצתי

  53. השתתפתי בטיול לדרום אמריקה ומחזקת כל מילה שנאמרה בבלוג.הייתי מוסיפה שיבוץ גרוע של מדריך גרוע לדרום אמריקה.המדריך שמו גדעון מדנס איש עצבני משתמש בשפה לא יפה כלפי המטיילים .לי ,באופן אישי ,קרא אדיטית אמר לי שמבחינתו אני לא קיימת בטיול והיה עדיף שלא הייתי בטיול.חברות אחרות בטיול זכו ממנו לכינוי"תת רמה".בנוסף לפאן השלילי, ביחסי אנוש ,באופיו ,החומר שהעביר היה משעממם עד מוות.הלעיט אותנו בהסטוריה ותאריכים ללא אינפורמציה על כלכלה,פולקלור ,תרבות.אכזבה איומה.טיול לדרום אמריקה בשבילי ובשביל רבים הוא טיול של פעם בחיים הזלזול של חברת פגסוס בשיבוץ המדריך מבחינתי גובל ברמאות כלפיי כמטיילת.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.