שוטרים רעולי פנים

יותר מידי פעמים נשמעות האשמות כי שוטרים המוצבים בהפגנות לשם שמירה על החוק והסדר מופיעים רעולי פנים. לתופעה זו יש רק הסבר אחד: השוטרים מבקשים למנוע זיהויים והגשת תלונות נגדם על חריגה מהחוק ושימוש באלימות שאין לה הצדקה. כי רק מי שיש לו מה להסתיר עוטה מסיכה.


יותר מידי פעמים נשמעות האשמות כי שוטרים המוצבים בהפגנות לשם שמירה על החוק והסדר מופיעים רעולי פנים. לתופעה זו יש רק הסבר אחד: השוטרים מבקשים למנוע זיהויים והגשת תלונות נגדם על חריגה מהחוק ושימוש באלימות שאין לה הצדקה. כי רק מי שיש לו מה להסתיר עוטה מסיכה.


זה לא קל להיות שוטר שמשימתו היא שמירה על הסדר בהפגנות ועצרות ולעיתים קרובות גם לפזר הפגנות שחרגו מהכללים, שנקבעו בתנאי הרישיון ,או כאלה המתנהלות ללא רישיון.

בדרך כלל, אין הסכמה בין השוטרים והמפגינים בכל הקשור להתנהלות ההפגנה/עצרת. לעיתים קרובות מתלהטות הרוחות ומתרחשים עימותים. אלה טוענים "הפעלנו כוח סביר" על מנת לשמור על הסדר הציבורי מפני מתפרעים, ואלה יטענו להפעלת אלימות מכוונת בחסות החוק על מנת לשבור ולהפחיד.

השוטרים אינם נמצאים במקום על מנת להזדהות עם מטרות ההפגנה/עצרת. גם לא כדי למחות נגדה. הם שם על מנת לשמור על הסדר הציבורי. אבל לא פעם הגבול מטשטש. יכולות להיות לכך אלף ואחת סיבות. כבר אמרנו שלא קל העניין. תמים מי שיחשוב שרק השוטרים גורמים להתלקחות ולהתנגשויות. למפגינים חלק לא מבוטל בכך.בהגדרה. שהרי אם לא יפעילו פרובוקציות והתגרויות בתושבי הסביבה, או כנגד השוטרים, עלולה הפגנתם להתפזר בשקט ואיש לא ישמע עליה או יתייחס. על כן כמעט תמיד חייבים למשוך תשומת לב ציבורית. הכי פשוט וקל להשיג זאת בדרך של גרימת התנגשות כוחנית עם המשטרה , שממילא אינה שותף רעיוני למחאה. אח"כ לזעוק נגד ברוטאליות ואלימות.

כך "בגדול" מתנהל אצלנו "השיח הציבורי של מחאת ההפגנות". השיטה דומה ,בשינויים קלים אצל ימין ושמאל ובכלל בכל עניין שבמחלוקת המצוי על סדר היום.

המבחן של כוחות המשטרה והפיקוד שלהם באירועים מעין אלה, היא היכולת לשמור על יכולת האיפוק והאיזון בהפעלת הכוח. לא תמיד הם עומדים בכך.

בהפגנות החוזרות על עצמן מידי תקופה, או באירועים שבהם ברור כי הצד השני יחתור לעימות, מחליטים לעיתים השוטרים ומפקדיהם על הפעלת כוח יתר כדי לדכא אירוע כזה או אחר. כך אנו שומעים על מספר גדל של מקרים בהם כוח המשטרה שנועד לשמור על החוק והסדר, מופיע למשימה כשאנשיו רעולי פנים ונטולי תגי זיהוי. מקרים כאלה תמיד מלווים בהפעלת כוח מסיבית ואלימה, ושימוש באמצעים, האסורים על פי חוק, לפיזור הפגנות.[שימוש בירי, מעצרים בלי הבחנה ואלימות לשמה גם כנגד אלה השומרים על נוכחות שקטה במקום.]

בימים האחרונים אפשר היה לקרוא בתקשורת על שני אירועים כאלה. שוטרים רעולי פנים השתתפו בפעם הראשונה בפיזור ההפגנה השבועית של פעילי שמאל בשייח ג'ראח. וגם טענות של חוגי ימין כי בעת פינוי חוות גלעד "השוטרים היו רעולי פנים וללא תגים, וכי לא הייתה שום אלימות מצד המתנחלים. "השוטרים פשוט יישרו קו והתחילו לירות עלינו מטווח אפס".

המשטרה כמובן טוענת שאם היה שימוש בכוח הוא היה סביר ונעשה בלית ברירה,כתגובה לאלימות נגד השוטרים או תושבי הסביבה[במקרה של ההפגנה בשיח ג'ראח].

רשימה זו אינה מתיימרת לקבוע עמדה באשר לטענות האם הופעלה אלימות מצד כוחות המשטרה, או האם נוכח התנהגות הצד השני לא הייתה לשוטרים ברירה אחרת מלבד שימוש בכוח.

בכל זאת נשארה שאלה פתוחה, מטרידה ומציקה – גם אם המשטרה צודקת בטענתה כי הפעילה כוח סביר על חוק – היא לא הסבירה, גם לא הכחישה כי אנשיה הופיעו לאירועים רעולי פנים.

להסתרת פני השוטרים ותגי הזיהוי שלהם יש רק הסבר אחד: השוטרים מבקשים למנוע זיהויים והגשת תלונות נגדם על חריגה מהוראות החוק ושימוש באמצעים אלימים שאין להם מקום. רק מי שיש לו מה להסתיר עוטה מסיכה.

כשכוח משטרה שלם נוקט בשיטה זו, צריך לשאול את הפיקוד הבכיר שלו מה סמכותם לנהוג כך ולהפעיל נגדם אמצעי ענישה, שיבהירו שדרך זו אינה אופציה. גם אם לעיתים הכעס על המפגינים גדול וההסתייגות ממעשיהם רבה.

פורסם לראשונה ב"עבודה שחורה"

5 תגובות על ״שוטרים רעולי פנים״

  1. ומה עם תלונות שווא, הטרדות, נקמות ותביעות קנטרניות מצד המפגינים או באי-כוחם? יש הפגנות שלא מתחילות ולא מסתיימות בשטח, ולפעמים המסכות נועדו לא להגן על השוטרים מפני החוק, אלא מפני מפיריו.

  2. לשוטר רעול הפנים : נכון,יש תלונות חלקן תלונות שווא אבל לא כולן,יש גם תביעות משפטיות,חלקן קנטרניות ונקמניות אבל לא כולן- התלונות והתביעות כנגד שוטרים אינן יכולות לשמש נימוק להצדקת תופעת רעולי הפנים ונטולי תגי זיהוי בין שוטרים. שוטרים הפועלים במסגרת החוק צריכים ליהנות מהגנת המערכת.
    תופעות של הטרדות ואפילו מעשי אלימות כנגד עובדי ציבור אינן מיחדות דווקא את השוטרים. אז מה גם שופטים הסובלים מהטרדות ולעתים מאלימות יבואו לשבת רעולי פנים בדין ולא יזדהו? ופרקליטים? ורופאים ואחיות ובכירים בממשלה?

    מדינה אינה יכולה לשגר את כוחותיה לבצע מדיניות כשהם רעולי פנים, אלא אם מדובר בפעולות חשאיות של שירותי הביטחון [השב"כ והמוסד] אבל לא אלה המקרים שלפנינו.

    דווקא בנושאים שנויים במחלוקת ישנה חשיבות שהאזרח יוכל להתריע על פעילות בלתי סבירה של השלטון. שקיפות בממשל דמוקרטי אינה הולכת יחד עם פנים רעולות ומוסוות.

  3. מסכים איתך מר רבוי.ספק אם בקשתך תתמלא. יחידות משטרה מסויימות כיום מתנהלות כיחידות סמי צבאיות,והמנטליות שלהן היא בהתאם.הן מפעילות כוח רב מעבר לצורך האמיתי,והמצב רק הולך ומחריף.

  4. מנחם, אתה עצמך מגיב כאן ואומר ש"שוטרים הפועלים במסגרת החוק צריכים ליהנות מהגנת המערכת".
    והשאלה היא מה צריך השוטר לעשות עד שהוא יתחיל להנות מההגנה הזו.
    ההשוואה לשופטים ופרקליטים היא נכונה, אבל יש להביא בחשבון שהשוטר, יותר מכולם, נמצא בחזית מערכת האכיפה וכך עליו להפעיל לא פעם אמצעים אלימים (גם אם זו במסגרת החוק שמסמיכו לכך).

    מדברים כאן על תלונות שווא והטרדות.
    ואני דווקא רואה בעיני רוחי שוטר שחושש – לא לעצמו אלא לילדו הקטן שהוא שלח בבוקר לגן.
    ובקיצור, אמירתך ש"רק מי שיש לו מה להסתיר עוטה מסיכה" גורפת מדיי.

  5. ליוסי דר – השוטרים צריכים לפעול על פי הוראות הנוהל והחוק וצריכים ליהנות מהגנת המערכת בכל אימת שישנה פעילות נגדם בשל מילוי תפקידם. הם לא צריכים להמתין או לבקש. זו אחריותה וחובתה של המערכת והפיקוד. ואם אלה לא ממלאים תפקידם ישנן דרכים לקרוא אותם לסדר.מאידך לא צריכה להיות לשוטרים חסינות גורפת ובכל מקרה בו הם פועלים בניגוד לחוק ולהוראות יש להגיב. כל זה אינו חדש והכלים לכך מצויים במשטרה.

    השוטרים אגב אינם שונים מכל בעל תפקיד במיגזר הציבורי. גם אלה חשופים לתלונות,תביעות והטרדות – כולל פעולות אלימות. למערכת החוק והאכיפה יש כלים לטפל בזאת.

    בכל מקרה חבישת מסיכות והסתרת זהות אינה פתרון [פרט למבצעים חשאיים של שב"כ ומוסד וזה לא המקרה] נציגי החוק והמדינה מחויבים לפעול בשקיפות וזה כולל כמובן אפשרות לזיהויים. [וגם להגיש נגדם תלונות אם פעלו שלא כדיון]

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.