ראשי > אקטואליה - כלכלה, צרכנות, חברה, כללי > אז והיום: בגן לומדים אותו דבר

אז והיום: בגן לומדים אותו דבר


השבוע נפטר בגיל 94 פיט סיגר, מחלוצי יוצרי ז'אר " שירי הפולק" בארה"ב, אבל לא רק. אישיות חשובה בתנועות המחאה שקמו בארה"ב . הוא הטביע חותם בולט בתרבות האמריקאית והעולמית, נודע במאבקיו הפומביים למען חופש וזכויות ליברליות לכל. ועדת הסנטור מק'ארטי, (היום כבר ידועה לשמצה) נכנסה לעימות בולט איתו , כשסרב להופיע בפניה , הואשם בביזיון הקונגרס, הורשע ע"י חבר מושבעים ,נידון לשנת מאסר , ולאחר זמן מה ההרשעה בוטלה בנימוק שהייתה פגומה.

יצירתו המוסיקלית "תפסה" אותי, כמו גם רבים אחרים. אהבתי להאזין לו ולחבורת הזמר המפורסמת שהקים, להקת "האורגים" , הייתי גם מעורב בזמנו בארגון הופעתו בפני הסטודנטים של הטכניון בחיפה באולם צ'רצ'יל שבקמפוס. (תןך שעה אזלו כל הכרטיסים…)

הפתיח הזה אינו מתיימר להביא סיכום כלשהו לפעלו ויצירתו של פיט סיגר. סקירות והערכות כבר נכתבו ויכתבו. התקשורת מלאה בהן, ספרות המוסיקה, והמחאה עשירה בהן, וקיפדיה (האינציקלופדיה הבין לאומית ) מביאה אפס קצהו של סיכום/סקירה.

השבוע, כשהתפרסם דבר מותו של סיגר – תוך שהידיעה מתערבבת לה בכותרות על השיחות שמקיים כאן שר החוץ האמריקאי, המחלוקות, והקטטות בין ראש ממשלתנו לבין אחד מיקירי הציונות הדתית – השר נפתלי בנט, "לא התכוונתי… ולא התנצלתי…" ( אז מה כן? עזבו מה זה חשוב…) – נזכרתי בשיר ילדים מתוק שכתב תום פקסטון ופיט סיגר הפך אותר ללהיט עולמי. לא מפליא שמילות השיר מתכתבות כמעט באופן ישיר עם "הקטטה" הפוליטית הזו ודומותיה.

"מה למדת היום בגן ילד מתוק שלי" – שיר ילדים קליל , אבל לא תמים. בכלל לא. ויש בו אמיתות לא פשוטות. הן תקפות גם היום , גם אצלנו אף שעברו עשורים לא מעטים מאז החל סיגר לבצעו. מומלץ להקשיב (לקרוא ) למילים.

אותן "אמיתות", אותם שקרים. ולם כמנהגו נוהג ואין חדש תחת השמש.

What Did You Learn in School Today?

Pete Seeger

written by Tom Paxton
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
I learned that Washington never told a lie.
I learned that soldiers seldom die.
I learned that everybody's free,
And that's what the teacher said to me.

Chorus

That's what I learned in school today,
That's what I learned in school.
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
I learned that policemen are my friends.
I learned that justice never ends.
I learned that murderers die for their crimes
Even if we make a mistake sometimes.

Chorus

What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
I learned our Government must be strong;
It's always right and never wrong;
Our leaders are the finest men
And we elect them again and again.

Chorus
What did you learn in school today,

Dear little boy of mine?
What did you learn in school today,
Dear little boy of mine?
I learned that war is not so bad;
I learned about the great ones we have had;
We fought in Germany and in France
And someday I might get my chance.

אצלנו הוא זכה לביצוע עוד לפני זמן על ידי "הדודאים", כשהם היו –איך אומרים- עוד צעירים ויפים. המילים זכו כבר אז להתאמה מסויימת ע"י המתרגם חיים חפר ז"ל . יש עוד גרסאות.

מה למדת בגן היום

הדודאים

מילים ולחן: טום פקסטון

תרגום: חיים חפר

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי?

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי?

שתל אביב היא עיר יפה

שאין נמל כמו בחיפה

שכאן כולם שווים חבר

אך יש כאלה ששווים יותר

את זה למדו אותי בגן

את זה למדו בגן.

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי….?

שטרומפלדור גבור יקר

שטוב למות על המשמר

שעוד תהיה לי הזדמנות

וגם אני אוכל למות

את זה למדו אותי בגן

את זה למדו בגן

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי…?

שמנהיגים עוד לא שקרו

ורק אמת תמיד דברו

שהם הקימו המדינה

ולכן אנו בוחרים בהם מדי שנה

את זה למדו אותי בגן

את זה למדו בגן.

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי…?

שמניו יורק עד טהרן

כל יהודי יבוא לכאן

כי בגולה שם רע מאוד

כדאי לכם לנסוע ולראות

את זה למדו אותי בגן

את זה למדו בגן.

מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי…?

שטוב לכבוש את השממה

שפרוטה ועוד פרוטה זה דונם אדמה

שבמדינה החוק הוא חוק

אך טוב לראות זאת מרחוק

את זה למדו אותי בגן

את זה למדו בגן.

  1. Zari
    31 בינואר 2014 ב- 16:01

    שמע, מנחם ידידי, אולי מוטב היה שמנהיגינו יהיו כותבי ומלחיני שירי מחאה… ולא עסקנים קטנים, כאלה השולטים בנו, שמביאים אותנו לתגובות מחאה ותחושות בחילה שלא מרפות…

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

