ראשי > אקטואליה > משפט אולמרט: על המשתלחים בבית המשפט (א')

משפט אולמרט: על המשתלחים בבית המשפט (א')


גזר הדין המקל שגזרו שלשת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עורר,כצפוי, שלל תגובות והתייחסויות – חלקן מרחיקות לכת בחומרתן .

רוב המגיבים , במיוחד מי שמתחו ביקורת על הפסיקה כיוונו הפעם את חיציהם כלפי בית המשפט והשופטים שכך החליטו. לא עמדו להם לשלשת השופטים, ובראשם נשיאת בית המשפט מוסיה ארד – שנות ניסיונם הרב כשופטים, ולא העובדה שהקדישו שבועות ארוכים, ובמשך כל יום במהלכם, שעות רבות לשמיעת עדויות, קריאת מסמכים ובחינת ראיות. גם לא עמדה לזכותם הנורמה כי במדינת חוק חובה לכבד את הכרעת בית המשפט, במיוחד אם אינך מסכים לה – כל אלה בטלו בשישים, כפי שאומרים.

המבקרים לא חסכו במילות גנאי וגינוי והגיעו עד כדי שלילת הלגיטימיות של גזר הדין והשופטים.

אבהיר – אין הכוונה כאן לאנשי הפרקליטות שגם הם לא שבעו נחת מהפסיקה. הם אמנם  לא הסתירו את הסתייגותם, מורת רוחם מגזר הדין ורמזו ברמז עבה שיערערו על הכרעת הדין וגזר הדין, בפני בית המשפט העליון. אבל באותה נשימה הבהירו כי משניתן גזר הדין יש לכבדו ולהרכין ראש בפני בית המשפט שפסק.

אפשר בהחלט להבין את עמדת אנשי הפרקליטות ואולי אף להסכים ולהזדהות עם חלקים ממנה, משום שהנאשם מר אהוד אולמרט אינו צדיק וגם לא יצא כזה אחרי גזר הדין . אבל, מה לעשות, לא די שבית המשפט פסק בניגוד מוחלט לציפיותיהם, השופטים גם מתחו ביקורת חריפה על התנהלות התביעה בתיק. הייתי אף מרחיק לכת ואומר כי הייתה זו ביקורת קטלנית, עטופה בניסוח מרוסן אך ברור למדי. (עוד נחזור לכך בהמשך.)  על כן , גם כדי לנסות ולהתמודד עם הביקורת השיפוטית שמתחו השופטים על התנהלות התביעה בתיק , ישקל שם נושא הערעור ברצינות רבה.

אכן, ניתן להבין את תגובת הפרקליטות. אבל אי אפשר להסכים, גם לא להשלים עם תגובות אחרות.

איך זה מרשה לעצמו הפרשן המשפטי של קול ישראל מר משה נגבי,לשבת באולפן ולקבוע באזני מאזיני השידור הציבורי כי גזר הדין תרם לערעור ושחיקה של אמון הציבור במערכת המשפט ובבית המשפט בישראל . (24.9.20112 -המישדר בחצי היום)

על סמך מה הוא קובע זאת ? האם יש בידיו מממצאים כלשהם להוכחת טענה קשה זו, או שהוא מסתמך על "תחושת הבטן" שלו ? ממתי נגבי מוסמך לקבוע למי הציבור מאמין ולמי לא?

איך מרשה לעצמו עיתונאי בכיר כמו דן מרגלית לקבוע בטור אישי כי מאז שניתן גזר הדין "מתנוסס דגל שחור מעל למחוזי בבירה. אין שופטים בי-ם? אולי. אבל יש שופטים בת"א." (ישראל היום 25.9.2012)

די ברור שמרגלית אשר הפך בשנים האחרונות, מסיבות שעדיין לא הובהרו די צרכן, את כתיבתו להשתלחות אישית באולמרט ידידו הקרוב משך עשרות בשנים (בעבר) –כועס מאד.

אבל האם מרגלית זה יקבע מתי ואם יונף "דגל שחור" מעל בית משפט ? מי שם אותו ומדוע הוא מתיימר. יותר חשוב מדוע עיתונו מרשה לו להפיץ דברי בלע כאלה.

הדוגמאות לעיל הן שתיים בלבד. צריך להדגיש : זו אינה ביקורת לגיטימית. זה אינו חופש ביטוי . זו השתלחות פרועה . אם יש שחיקה באמון הציבור בבית המשפט כלל לא ברור האם זה בשל פסק הדין בעניין אולמרט, או בגלל "הפרשנות" המוטה של הנגבי ומרגלית התורמים לכך.

רשימה נוספת "משפט אולמרט: הנאשם נחלץ בעזרת הפרקליטות" תפורסם בהמשך.

  1. 29 בספטמבר 2012 ב- 12:09

    לא יודעת לגבי נגבי, אבל לגבי עיתונו של מרגלית, התשובה מאוד ברורה: זהו עיתון של ביבי.
    ובאשר למרגלית עצמו – אכן מוזר מה שקרה לו, בלשון המעטה.
    כי לא ענייני חוק וצדק נמצאים כאן. לא זכור לי שהוא יצא חוצץ נגד מקרה נתן אשל, ונגד העובדה שהלה עדיין מככב אצל נתניהו במשרה מלאה. וזו רק דוגמה אחת…

  2. צביקה ארצי
    29 בספטמבר 2012 ב- 15:46

    אין דבר כזה בקורת לא לגיטימית. לכל אחד שמורה זכות התגובה על כל דבר ועניין (כל עוד אין דבריו עומדים בסתירה לחוק).
    גם הנגבי וגם דן מרגלית לוקחים סיכון כאשר הם יוצאים בצורה כזו נגד בית המשפט. זה אולי IN כרגע אבל לאורך זמן הציבור כבר הוכיח שברגע האמת בית המשפט זוכה לגיבויו.

  3. 29 בספטמבר 2012 ב- 15:53

    חלק מההשתלחות חחייב להיות מופנה לפרקליטות ובראש ובראשונה לדרג הבכיר -היועץ המשפטי. עו"ד מסר עשה למען אולמרט בחינם כביכול שירותים אדירים [ניהול קופת מזומנים וניהול כספי ] לאחר מכן הוא טוען עבור לקוחותיו ומשיג עבורם הטבות מהשר אולמרט -מכיוון שהוחלט על ידי היוה"מ לא להעמיד את מסר לדין באשמת מתן שוחד הוחלט להעמיד את אולמרט לדין רק סאשמת ניגוד עניינים -למה הוחלט כך-האם יש לכך קשר שרעיתו של מסר היא עו"ד דידי לחמן מסר? לפני שהפרקליטות קובלת ראוי שתעשה בדק בית גם אצלה בנושא זה. אין זה גורע מחומרת מעשי אולמרט כמובן ולדעתי יש לערער בכל זאת

    • צביקה ארצי
      29 בספטמבר 2012 ב- 16:03

      אפשר ורצוי לבקר את הפרקליטות. פעולותיה נעשות בחדרי חדרים והחלטותיה לא עומדות למבחן למעט אותן החלטות להעמדה לדין – אז מטבע הדברים בית המשפט הוא ששופט גם את איכות עבודת הפרקליטות.
      לגבי מעשיו של אולמרט עם כל הכבוד אני חושב שאני סומך על שיקוליו של בית המשפט. הרצון בערעורים חשוד בעיני בטינה אישית פוליטית.

    • צביקה ארצי
      29 בספטמבר 2012 ב- 16:15

      צורת השאלה בהקשר לאשתו של עו"ד מסר היא לא ראויה. אם לדעתך יש לך מידע או חשד אמיתי הרי פתוחה בפניך הדרך להגיש תלונה – לדעתי זה עדיף על רמיזות רכיליותיות.
      שלא תהיה אי הבנה איני יוצא לא להגנתו של אולמרט ובטח לא להגנת הפרקליטות אלא רק כנגד הרעיון כאילו בית המשפט זקוק להגנה מבקורת.

  4. מנחם רבוי
    29 בספטמבר 2012 ב- 15:59

    לצבי ארצי- פורמלית ביקורת כזו אינה בלתי חוקית (אלא אם מישהו בעל סמכות יגדירה

    אחרת).
    מכל בחינה אחרת אין לקבל אותה משום שהיא חותרת תחת עליונות בית המשפט, גם אם המבקרים בנוסח הזה יטענו שלא כך הוא.

    • צביקה ארצי
      29 בספטמבר 2012 ב- 16:09

      אני ממש לא מסכים עם עמדתך. אסור שבית המשפט יהיה מוגן בפני ביקורת. עליונות המשפט בידיהם של השופטים. משפט צדק הוא מבצרם.
      אני כן רואה סכנה לבית המשפט בחקיקה פופוליסטית.

    • 1 באוקטובר 2012 ב- 23:58

      מנחם,
      מי שחותר תחת עליונות המשפט ושלטון החוק הם שופטי ישראל, אשר מצהירים על עצמם – ממרומי המקפצה, כי מותר להם להתעלם מטענות וראיות שאינן מתיישבות עם התוצאה שאותה הם סימנו מראש, והמליכו על עצמם "נציב" אשר מאשר להם את זה – גם כן מהמקפצה.
      ואם הם אומרים על עצמם את זה, אנחנו כבר לא צריכים לעשות דבר, זולת לחכות לנפילתה של מערכת המשפט.
      לפני שבע שנים פרסמתי תחזית לפיה המערכת הזאת תקרוס תוך עשר שנים, עד ערב יום כיפור התשע"ו – בעוד שלוש שנים מהיום.
      בינתיים זה הולך מצויין בכיוון אותו חזיתי.
      כדי שלא תייחס לי "פלפול", אני לא נותן לך קישור לתחזית שלי, ולא לשום מאמר התומך בה.
      יחד עם זאת, אם מאוד תשתוקק ללמוד את הנושא, הקלק על השם שלי, בראש התגובה הזאת, ותגיע אל האתר שלי. חפש שם את המדור "רמת השופט" ואת המדור "באיזה סגנון אדוני מדבר", ותמצא חומר מעניין, עם הרבה "פלפול".

  5. מנחם רבוי
    29 בספטמבר 2012 ב- 16:02

    למשה גולדבלט
    צודק

  6. מנחם רבוי
    29 בספטמבר 2012 ב- 16:21

    לצביקה ארצי
    נכון בית המשפט אינו חסין מביקורת. אבל לא על כך הכתוב מדבר. רשימה זו יוצאת נגד הסגנון של מספר מגיבים שנטלו לעצמם חירות לקבוע כי גזר הדין במשפט אולמרט מהווה דגל שחור על בית המשפט בירושלים. למונח דגל שחור ישנה משמעות . מי שנוקט בביטויים כאלה ,כלפי בית המשפט משום שפסק דין אינו נושא חן בעיניו מביא לערעור סמכות שלטון החוק וחובה להתריע מפני נוהג זה. גם ביקורת ״חוקית״ לכאורה זקוקה לגבולות.

    • צביקה ארצי
      29 בספטמבר 2012 ב- 17:54

      אני מסכים עם אי הנחת שלך מהסגנון הבוטה הננקט אל מול פסיקת בית המשפט. אני רק חושב שאין צורך להגן על בית המשפט אל מול צד לא מרוצה.
      שושי (ראה תגובה כאן) מייצגת מי שהתאכזב כאשר בית המשפט לא פסק לפי ערעורי ליבו. מטבע הדברים בכל משפט יש רק צד אחד מרוצה. אוי לנו אם בית המשפט ישאף לרצות במקום לשפוט. בית המשפט יוצר את החסינות לביקורת אם וכאשר הוא שופט משפט אמת (הצדק נקבע לפי איכות הנתונים המוצגים בפני בית המשפט). מי שיוצא להגנת בית המשפט משדר חלילה כאילו יש בפסק הדין משהו הפוגם בחסינותו.

    • 1 באוקטובר 2012 ב- 23:45

      מנחם, יצא המרצע מהשק שלך: אתה לא יוצא נגד התוכן, אלא רק נגד ה"סגנון", ו"קובע" (אחרי ששללת את זכותם של אחרים "לקבוע") כי הסגנון הוא זה אשר מביא ל"ערעור סמכות שלטון החוק".
      אוי לה למערכת שלטונית כלשהי אם הסגנון של מבקריה יכול להביא לערעור סמכותה.
      רש שלטון דיקטטורי אשר לא יכול להתמודד עם הביקורת נאחז בטענות הזויות נגד ה"סגנון" של המבקרים אותו.
      ואולי תסביר לנו מה הפסול ה"סגנוני" באמירה שגזר דין פלוני "תורם לערעור ושחיקה של …", או באמירה ש"דגל שחור מתנוסס מעל …"?
      להזכירך: את הביטוי "דגל שחור מתנוסס מעל …" טבע השופט בנימין הלוי, בפסה"ד בעניין כפר-קאסם. האם גם הוא השתמש בסגנון לא ראוי?
      כדי שלא "תאשים" אותי ב"פלפול", ר"ל, אני לא נותן לך קישורים לכמה מאמרים בעניין הזה.

  7. 29 בספטמבר 2012 ב- 16:29

    לא שמעתי את הניסוח שבחר משה נגבי ועל מה הוא התבסס.
    לי עצמי גרם גזר הדין לתמיהה ולערעור אמוני במערכת המשפט. האם היה על עו"ד נגבי להסכים לגזר הדין בשתיקה או שמא לחפש מימון ולהזמין סקר שיתפרסם בעוד זמן? אני רואה חשיבות בתגובה תוך זמן סביר.
    יתר על כן, אף אם דיבר משה נגבי בשם מדגם בלתי מייצג והציג מראה מעוקמת, יש להזהר שלא להטיל בה יותר מדי בוץ שיסתיר לגמרי את התמונה, כאילו לא באה לעולם כלל.

  8. 1 באוקטובר 2012 ב- 20:02

    מנחם,
    לפני שאנחנו מתווכחים על חופש-הביטוי, אולי תבהיר לנו למה אתה – אתה! – מתכוון במילה "השתלחות".
    כדי להבהיר עד הסוף את שאלתי, קרא כאן:
    http://www.quimka.net/a8310-%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9C%D7%97-%D7%95%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%A1%D7%92%D7%A0%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9C%D7%97

    • צביקה
      1 באוקטובר 2012 ב- 20:11

      הנה אני אומר לך שאתה טועה וזה בגלל שאני מאמין שמשחרב בית המקדש נתנה הנבואה לשופטים.
      בקיצור צרף צילום תלונה במשטרה ונוכל לעקוב אחרי מלחמתך ב"שחיתות". אחרת אפשר להעלות השערה שאתה זועק לשמיים כי הרשעים מרחיקים אותך מהצלחת ואתה לא מגיש תלונה בתקוה שנשכנע אותם לתת גם לך.

      • 2 באוקטובר 2012 ב- 0:01

        צביקה,
        חוששני שטעית במיקומה של התגובה הזאת.

  9. מנחם רבוי
    1 באוקטובר 2012 ב- 22:24

    לעו"ד שמחה ניר,
    ניסיתי לקרוא בהמשך לקישור ששלחת,למה כוונתך. באמת ניסיתי, לא הבינותי פשר דבריך. כיוון שאיני משפטן אין טעם שאכנס לפלפול המשפטי שאתה מעלה,ובבקשה ממך אל תבקש שאגדיר מהו בעיני "פלפול"..

    • 1 באוקטובר 2012 ב- 23:28

      מנחם, אני לא אבקש ממך להגדיר מהו בעיניך "פלפול", לא רק משום שלא השתמש במילה הזאת, אלא משום שאני רגיל לכך שמי שלא מסוגל להתמודד עם תיזה כלשהי, מדביק לה את תואר-הגנאי "פלפול".
      אבל הפלפול עומד במרכז ההווייה האינטלקטואלית היהודית, ואני, הקטן, מתמלא גאווה כאשר מייחסים לי "פלפול".
      אם אתה סבור שמגיע לי עונש, או גינוי, על שצירפתי קישור למאמר המביע את דעתי על השימוש במילה "השתלחות", אז בוא נניח שלא נתתי את הקישור, וסתם שאלתי אותך למה אתה מתכוון במילה "השתלחות".
      כיוון שאתה יודע, חזקה עליך שאתה יודע, למה התכוונת במילה הזאת – בוא תענה על השאלה הזאת בלי להתייחס למאמר שלי.

  10. מנחם רבוי
    1 באוקטובר 2012 ב- 23:46

    עו"ד ניר,
    לא הבינותי את טיעוניך ונימוקיך. אני מתנצל על השימוש במילה "פלפול", כנראה שהיא לא הייתה במקומה ,אם גררה אחריה תגובה כפי שהגבת. איני סבור שמגיע לך עונש או גינוי על צרוף הקישור לתגובתך,כפי ששאלת.פשוט טענתך אינה מובנת לי .זה הכל. ברשימה הצגתי את דעתי. נראה לי שהיא ברורה. ואין מבחינתי צורך להוסיף הסברים.אם הדברים לא הובנו על ידך – צר לי.
    תודה על תגובותיך.נראה לי שמיצינו את הנושא.

    • 2 באוקטובר 2012 ב- 0:11

      מנחם,
      אתה לא צריך להתנצל על השימוש במילה "פלפול", משום שהיא, כפי שהסברתי, ממלאת את לבי גאווה גדולה.
      לדעתי השימוש במילה "השתלחות", כמו במילה "בוטה", הוא כ"פילרים" בעלי קונוטציה שלילית, בלי שהמשתמשים בהן יודעים בדיוק מה פשרן.
      אתן לך דוגמה: אם שופט עושה משהו פסול – לא רק שמותר להשתלח בו, אלא שגם חובה ציבורית להשתלח בו.
      ראה במילון אבן-שושן את פירוש המילה "להשתלח", ואמור מההפסול בה.
      באשר ל"מיצוי" הנושא – כיוון שבמקום אחר בדף הזה דיברת על "סגנון", היה ברור לי למה התכוונת במילה הזאת (ושגית, כאחרים), עניתי לך שם את מה שהייתי עונה לך כאן אם היית מפרשן את עצמך.

  11. צביקה
    2 באוקטובר 2012 ב- 0:06

    מה מביא אותך לרמת תסכול זאת. כל אחד יכול להביא טענות כאלה או אחרות. ממרומי המקפצה נשמע טיעון "מלוכלך". טיעון כזה מזכיר לי את כל אלה שככל שגירסתם מתמוססת כך עולה צעקתם.
    מה אתה מתכנן ליום שאחרי המועד שקבעת? את מי תאשים כאשר לא יארע דבר?

  12. צביקה
    2 באוקטובר 2012 ב- 0:07

    הנח למיקום ואנא תתייחס לקומקום.

  13. צביקה
    2 באוקטובר 2012 ב- 0:10

    למה?
    בכל מקרה הנח למיקום ותתייחס לקומקום (יש איזו אימרה באידיש לעניין רעשי סרק)

    • 2 באוקטובר 2012 ב- 0:14

      אני לא אכנס לדיון שלא אני יזמתי, ושאינו במרכז האג'נדה שלי.
      הלוואי והיה לי זמן להשתתף בכל הדיונים שבעולם.

  14. מנחם רבוי
    2 באוקטובר 2012 ב- 0:18

    למגיבים לרשימה זו,
    נראה שסדר התגובות השתבש משום מה והן לא מופיעות בסדר הנכון. מציע לקרוא אותן על פי תאריך ושעת התגובה, המופיעים נכון.

  1. 1 באוקטובר 2012 ב- 23:05

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: