ראשי > אישי, משפחתי, חברים, אקטואליה > הנעליים העזובות על הדנובה

הנעליים העזובות על הדנובה

הנעליים העזובות

מראה מאות הנעליים העזובות על שפת הדנובה – הוא הזיכרון החזק ביותר מביקור סוף השבוע הארוך בבודפשט הונגריה. "חבילת הטיסה" הייתה זולה יחסית, המלון היה ברמה טובה, האוכל משובח, המקומות והאתרים מרשימים. אבל זעקת הנעליים העזובות היא זו שתישאר צרובה בזיכרון.

האתרים והמקומות בהם ביקרנו במהלך הביקור הקצר בבודפשט, היו יפים , חלקם אפילו מרשימים האוכל היה טעים. התחבורה הציבורית פועלת חלק סדיר ומהיר. לכל מקום בעיר ניתן להגיע די בקלות ובמהירות. המלון לא יקר ובהחלט ברמה של ארבעה כוכבים כמובטח. שווה בהחלט ביקור, מה גם שמדובר בטיול לא יקר במיוחד.

מלכתחילה לא הגדרנו את הנסיעה כ"טיול". סתם בילוי סוף שבוע. חופשה במלון וביקור באתרי העיר השונים , שתים שלוש מסעדות מקומיות מומלצות – וכל זאת במחיר נוח יחסית – "חבילת טיסה" ל – 5 ימים , מלון ברמה טובה ל -4 לילות והסעה משדה התעופה לבית המלון וחזרה. המעוניינים יכולים לקנות סיור של יום במקומות שונים בלווי של מדריך דובר עברית, כולל ארוחת
צהרים, באוטובוס תיירים במחיר נוח . ויתרנו על האופציה הזו. הסתפקנו בסיור באתרי העיר באמצעות התחבורה הציבורית היעילה, תוך היעזרות במפה מקומית באדיבות בית המלון, ובהמלצות לביקור באתרים על פי המדריכים השוניםe דפוס. משהו שגרתי לגמרי.

כנאמר בפתיח קיבלנו בהחלט את מה שביקשנו מלכתחילה. לא פחות, אולי אף מעט יותר.

בכל זאת היה משהו נוסף. מעבר למראות הנוף והאתרים המרשימים.

זה אינו מופיע בראש רשימת האתרים המומלצים למבקר. עברנו במקום בדרכנו לאחד האתרים . תוך כדי הליכה במדרכה הקרובה לנהר הדנובה נתקלנו, בטיילת שמתחת על שפת הנהר במראה של שורת נעליים, מאות רבות של נעליים על שפת הנהר הפונות אליו. ירדנו למקום. אלו הלא היו נעליים סתם, אבל נראו בדיוק כמו נעליים משומשות שהושארו על ידי מי שירדו לרחוץ בנהר ועוד מעט ישובו למקום. הנעליים הללו צופו בחומר מתכתי עמיד (אולי ברונזה) על מנת שישמרו לאורך זמן חרף פגעי מזג האוויר.

היו גם שני שלטים קטנים, בעברית ובהונגרית, בסמוך מקובעים לרצפת הטיילת בסמוך.

נאמר בהם:

" לזכר קרבנות שעונו ונרצחו ע"י אנשי צלב החץ על שפת הדנובה

ב – 1944 ו – 1945

זכרונם לברכה

הוקם ו' ניסן תשס"ה"

;

הנעליים העזובות על שפת הדנובה זעקו – אי אפשר לפרש זאת אחרת. מזג האוויר היה בהיר. לא חם מידי, השמש זרחה, רוח קלילה נשבה סביב, ובנהר שייטו ספינות תיור וטיול.

צילמתי מעט, חיפשתי אח"כ ומצאתי בכתובים תיאור הפרשה . יש ודאי עוד תיעוד . ברשת מופיעים מספר תיאורים של ביקורי מטיילים ישראליים במקור.

עמדנו במקום צילמתי מעט, וחזרנו לדרכנו. אבל מראה הנעליים העזובות על שפת הדנובה היה הזיכרון החזק ביותר שלי מביקור "חבילת הטיסה" לבודפשט. זמן קצר לאחר שחזרנו לארץ התפרסמו ידיעות על שורת אירועים אנטישמיים שהתרחשו סמוך לתאריך ביקורנו , ובלי קשר לכך בהונגריה ובבודפשט. גם למצג זיכרון זה של הנעליים העזובות על הדנובה הגיעו. סתם אירועים שגרתיים מן הסתם.

הנעליים זועקות

ספינות הטיול משייטות

החלטתי להעלות את הפוסט הזה. שיזכיר לי לפחות. תמיד.