ראשי > אקטואליה כלכלי - צרכנות > קטטות השבוע (2) בנק לאומי נגד עצמו

קטטות השבוע (2) בנק לאומי נגד עצמו


בנק לאומי והעמותות

מבצע השיווק "שני מיליון סיבות טובות" גרם נזק לבנק , העמותות החברתיות הפסידו חשיפה והתבזו בחיפוש "לייקים". מי שהרוויח לכאורה זו דווקא עמותת "אם תרצו" עכשיו הם יכולים לטעון נגד "סתימת פיות" ו"עריצות השמאל"

זה לא היה שבוע קל לאנשי מערך השיווק של בנק לאומי, שנאלצו "לבלוע את הכובע" ולהודיע על ביטולו של המבצע "שני מיליון סיבות טובות". רצינו בטוב, הם אמרו, אך מצאנו עצמנו בלב ביקורת ציבורית … הם צדקו בקביעתם זו. הם גם צדקו כשהחליטו לבטל את המבצע בעקבות הביקורת.

"הגפרור" שהצית את האש הייתה ההחלטה לכלול את עמותת "אם תרצו",עמותה המתאפיינת בפעילות פוליטית ימנית, שלא נפרט אודותיה כאן, במסגרת העמותות החברתיות המשתתפות במבצע.

לביקורת נגד הבנק המנצל את צרכי העמותות החברתיות לכספים ותרומות שיאפשרו את פעילותן, לצורך מבצע שיווק שלו בסגנון "כוכב נולד", נוספה ההתנגדות להכללת עמותה שפעילותה בתחום פוליטי מובהק. כזה השנוי במחלוקת ציבורית.

מערכת הפרסום והשיווק של הבנק לא קלטה כנראה בתחילה את עצמת ההתנגדות ופוטנציאל הנזק וניסתה להתגונן באמצעות הפנייה לתקנון התחרות שנוסח באופן בלתי מוצלח. זה לא עזר לה.

יש הרבה סיבות להתנגד למבצעי התרומות "החברתיות" של הבנקים והקונצרנים הגדולים, המנסים לקנות לעצמן מעמד של מכובדות ורגישות לצרכי הציבור והחברה בדרך זו. על רקע רווחי העתק של הבנקים ומערכת העמלות שלהם, הקונצרנים הגדולים המשווקים מוצרים במחירים מופרזים, ללא תחרות אמיתית – היקף התרומות שלהם למטרות "חברתיות" נראה כמו מס שפתיים.

לפני שנה פרסמתי באתר זה רשימה בזכות המבצע של בנק לאומי. אז הוא נקרא "מיליון סיבות טובות". משום שעם כל הביקורת, לא צריך לבדוק ולפשפש יותר מידי במניעים. גם אם מדובר במבצע שיווקי מובהק, גם אם הוא נעשה בשיטת "כוכב נולד", גם אם ישנה ביקורת צודקת על התנהלות הבנקים – כסף הוא כסף ולא צריך לדחותו. כותרת הרשימה הייתה "ההתנגדות למבצע בנק לאומי לטובת העמותות אינה מוצדקת". התפרסמו בעקבותיה תגובות לא מעטות.

בימים אלה הרשימה הזו זוכה לגל צפיות נוסף משום מה. ככה זה ברשת, מנועי החיפוש שומרים הכול.

אבל מה שהיה נכון, אולי, לפני שנה כבר לא נכון השנה. פג טעמו.

מי שחיסל את המבצע היה הבנק עצמו. זה קרה עוד לפני ההודעה הפורמאלית על כך. אנשי השיווק של הבנק לא ניסחו את תקנון התחרות כך שימנע השתתפות של עמותות שישנה מחלקות ציבורית לגביהן. לא הצליחו "לסנן" מבעוד מועד השתתפות מעוררת ביקורת, התחפרו בעמדות מגננה מאחורי תקנון כושל, ולא הבינו כי הפעילות השיווקית במדיה החברתית טומנת בחובה גם סיכונים לא מעטים.

הגורמים שיצאו נגד המבצע , קיבלו חיזוק ורוח גבית. שיטת המחאה והאנטי – ברשת ובפייסבוק תופסת תאוצה. לא תמיד זה לחיוב. גופי "שמאל" הנתונים כיום תחת מתקפה, קיבלו עכשיו חיזוק, גם אם הוא עקיף, למאבקיהם. הם יחריפו סגנון תגובותיהם במיוחד ברשת וינסו לחסום את הצד השני.

בסיכומו של דבר – הבנק נכשל במבצע השיווק שלו וגרם לעצמו נזק תדמיתי לא מבוטל. גופי השמאל "הרוויחו" אבל רק לכאורה, עכשיו ינסו להוכיח להם את ההיפך . העמותות הפסידו חשיפה והתבזו בחיפוש אחר "לייקים".

הגורם היחיד שלכאורה הרוויח ההיא עמותת "אם תרצו" – עד כמה שהדבר יראה מוזר. עכשיו הם יכולים לטעון נגד "סתימת פיות" "עריצות השמאל" וכיוב'. העמותה קיבלה עכשיו מנוף לגיוס תרומות וכספים מגופים וגורמים אחרים ולא חסרים כאלה, גם אצל גורמי ימין.  אולי גם תזכה בפרס התרבות והספרות הציונית מטעם השרה לימור לבנת.

  1. נפתלי גוטמן
    13 בדצמבר 2011 בשעה 9:34

    בדו"ח האחרון שלו הוא הודיע שבשנה שעברה הוא העביר 30 מיליון שקל לפעילות חברתית למה הבנק היה צריך לתת לעמותות לריב על 2 מיליון (מתוך 2 מליארד שקל רווח) כמו שנשרים רבים על פגר?

  2. צביקה ארצי
    13 בדצמבר 2011 בשעה 9:49

    כאשר אני מסתכל על הפרסומות – בעיקר של העוסקות בספקי אשראי ושירותי בנקאות- אני מגלה כל פעם מחדש שהן מיועדות לכאורה לציבור של רפי שכל. פרסומת ה"בדד" בתקשורת היברידית של בנק מזרחי טפחות היא דוגמא נהדרת. אז מה הפלא שהם נופלים……ואנחנו ממשיכים ומשלמים את המחיר.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: