ראשי > תקשורת ופרסום > בשליחותו של טייקון

בשליחותו של טייקון


ביטאונו של נוחי דנקנר – "מעריב" יצא אתמול [א' 16.10.11] לקרב למען האינטרס של "הבוס" – נוחי. העיתון גם לא הסתיר כי הוא עושה זאת בשליחות האינטרס של אדונו/בעל השליטה וציין כי הוא נמנה על קבוצת החברות שבשליטת דנקנר.

במה מדובר? בדיווח על מכירת רשת "שופרסל" ע"י דנקנר למשקיעים זרים בסכום מצטבר של קרוב ל2.5 מיליארד שקל. הפרטים המדויקים הם לא מעניינה של רשימה זו. מדובר בהליך מדורג של מכירת מניות שבסופו רשת "שופרסל" ובנותיה יעברו לשליטת בעלים אחרים. עסקה גדולה ובעלת משמעות למשק בכלל ולענף המזון בישראל בפרט. אין ספק שהיא מצריכה דיווח וליווי תקשורתי צמוד.

הבעיה היא שהמהלך עורר דאגה והתנגדות בוועד עובדי הרשת המעסיקה יותר מ12.000 עובדים. הם חוששים כי הבעלים החדשים יכפו שינויים בהסכמי העבודה, יפטרו עובדים לצורך "התייעלות" וכיוב'. כבר היו דברים מעולם הם טוענים, בצדק מבחינתם. בנוסף הם טוענים כי בזכות עבודתם ותרומתם לרשת, הושבח ערכה והם דורשים כי מהתמורה שתתקבל יופרש לעובדים בונוס של השתתפות ברווחים.

יו"ר הוועד שיגרה איפוא מכתב מפורט למר נוחי דנקנר ובו הביעה בשם העובדים התנגדות לעסקה ולהעברת השליטה, מחשש שהדבר יגרור פגיעה בזכויות העובדים ולפיטורים. במקביל הכריזו העובדים על סכסוך עבודה באמצעות ההסתדרות.

במכתב יו"ר ועד העובדים, היו התייחסויות שונות כולל ערכיות, למהלכו של דנקנר. בין השאר נכתב כלפי דנקנר כי יש בעסקת המכירה "דבר שיביא להפקרת ציבור גדול של עובדים בידיים זרות". צוטטו בו גם דברים שאמר בעל השליטה דנקנר בעבר כי "לעולם לא יעזוב את הרשת, ולא משנה מה יהיה". בנוסף נכללו דברי הערכה לפעילותו של דנקנר עד כה בחברה והבנה לקשיים בפניהם הוא ניצב על רקע המחאה החברתית, והאווירה הציבורית, בהמשך לדיון הציבורי על הריכוזיות במשק.

נחזור לעניינינו. התקשורת דיווחה, כמובן, על העסקה וגם על התנגדות וועד עובדי הרשת ליישומה. נוחי/ מעריב לא אהבו את הדיווח ב"דה מרקר" אודות התנגדות העובדים למהלך. זאת משום שהעיתון ציטט בהבלטה,מתוך פניית העובדים, כי הם רואים במהלך הפקרה שלהם לידיים זרות.

המוסף הכלכלי של "מעריב" מפרסם לכן, מיד ועל פני עמוד שלם כתבה התוקפת את "דה מרקר" על הדיווח שלו. הם, ב"דה מרקר"  לא ציטטו את השבחים שוועד העובדים הרעיף על דנקנר, לא הדגישו את העובדה שהם ממש לא רוצים להיפרד ממנו – קובלת הכתבת מיה סלע ב"עסקים" . העיתונים הכלכליים האחרים, קובעת הכתבת, דיווחו באופן סולידי. הם דיווחו כי העובדים מתנגדים למכירה. ולא הבליטו בדיווח כי לדעת העובדים העסקה פירושה הפקרתם לידיים זרות. מסקנת "עסקים של "מעריב" של נוחי דנקנר:  דיווחו של "דה מרקר" מבית "הארץ" מוטה לרעה במתכוון והוא מבקש לנגח את נוחי דנקנר ועסקיו. זאת משום שהוא בעל השליטה ב"מעריב" והעיתון מתחרה ב"הארץ". זה בגלל ש"מעריב" הציע לעיתונאים ב"הארץ" לעבור אליו, זה בגלל ש"מעריב" התחיל להוציא מוסף תרבות מתחרה לזה של הארץ וזה בגלל זה וזה וזה. מתבכיין העיתון ומסכם: "הארץ" לא אוהב את התחרות.

"עסקים" שכח לציין ש"דה מרקר" דווקא דייק בדיווחיו. הוא ציטט במדויק את תחושת עובדי שופרסל ביחס לעסקת המכירה. מתוך מסמך כתוב שהפיצו. נוחי דנקנר מעדיף,כמובן, שהדיווחים יבליטו את דברי השבח של העובדים על פעילותו עד כה בחברה, ולא ידגישו כי העובדים אומרים שהוא מפקיר אותם בעסקה הזו . "עסקים" שכח כי עובדים לא מכריזים על סכסוך עבודה דווקא כנגד מי שהם חושבים שמגיעה לו מדליה. בדרך כלל זה ההיפך.

גם אם ב"מעריב" מבינים זאת הם יודעים גם כי "הבוס" כועס שכך כתבו עליו ועוד בכותרת. על כן מתגייסים למערכה ומאשימים את מי ש"הבוס" לא אוהב בשיקולים זרים. והקוראים? מה על הקוראים ? האם להם לא מגיע לדעת שעובדי "שופרסל" מאשימים את דנקנר בהפקרתם? האם צריך לדווח להם בהבלטה על דברי השבח ובשולי דברים לציין את דבר הכרזת סכסוך העבודה? כנראה שב"מעריב" מאמינים בכך. אפילו לא מנסים להסתיר שהם פועלים בשליחות אינטרסנט החרד לתדמיתו. אפילו לא מנסים להראות שדיווחם אינו נגוע בשיקולים זרים. בשירות בעל עניין הכול הולך.

הערה: מכל האמור אי אפשר להסיק שדיווחי הארץ נקיים בכל מקרה מהטייה ומחד צדדיות. אבל אלה רחוקים מהבוטות בה התגייס "מעריב" במקרה זה לטובת האינטרס של בעליו.

  1. נפתלי גוטמן
    17 באוקטובר 2011 בשעה 11:24

    האמת שגם בתקופת נמרודי זה קרה הייתה הטיה בדיווחים על הכשרת היישוב ונטלי שבשליטתו.

  2. 17 באוקטובר 2011 בשעה 12:38

    אני מודה שאני די מופתעת מההתנהלות של מעריב לאחרונה (וזה לא רק בפרשת שופרסל) כי דנקנר ידע תמיד לפעול אחרת מהרהבתנות של תשובה בן דב ודומיהם. הוא לא התראיין, לא ניקר עיניים, התנהל בצניעות אפילו (אם אפשר להשתמש במילה הזו בהקשר של טייקון ועוד כזה שבעצם שולט במדינה הזו), והמהלכים שלו היו תמיד שקולים וחכמים.

    ודווקא מעריב תחת בעלותו נראה שיצא לגמרי משליטה

  3. 17 באוקטובר 2011 בשעה 19:52

    נראה לי שמעריב נהג בטפשות בדיווח הזה, ולא על דעת נוחי דנקנר זה נעשה. הוא יותר חכם.
    לדעתי, נוחי דנקנר שהוא איש עסקים מבריק, קנה את העתון כי עתון זה עוצמה. לא עוצמה במובן של חלוקת שבחים לחברה זו או אחרת.
    הרי כנגד פרסום ידיעה בעתון אחד, תפורסם ידיעה נוגדת בעתון שני. כך, גם הדיווח על עובדי שופרסל זכה לתיקונים בעתונים אחרים. כשהיה בעל בית אחר למעריב, הדברים אכן נעשו והסוף ידוע.
    לעומת זאת, בעל עתון מגיע למקומות שאיש עסקים מתקשה להגיע אליהם. בעל עתון יכול גם להשפיע במקום שאיש עסקים אחר אינו יכול להשפיע – השפעה גדולה על ח"כים, שרים ומקבלי החלטות. ידיעה על כך לא תופיע בדיווח מטופש במעריב.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: