ראשי > אקטואליה - כלכלה, צרכנות, חברה > הפרסומות לכלכו את סל הקניות

הפרסומות לכלכו את סל הקניות


צריך להתייחס בזהירות ובחשדנות לכל "פרסומי ההוזלות" * קשה מאוד לבודד סל של 30-20 מוצרים ולהחליט שהם הם המייצגים האמיתיים של סל הקניות לחג.* יש גם הוזלות "על תנאי"* סל הקניות האמיתי מורכב הרבה יותר * המציאות היא שלא פעם המחירים בחנויות הפרטיות זולים מאלה שרשתות השיווק מתפארות בהם. כדאי לבדוק *

"מי זה? אליהו"? צועק קולה של השחקנית קרן מור [או מישהי אחרת] בפתיחת תשדיר לקידום מבצע מכירות לרגל הפסח. מתברר שזה לא אליהו הנביא שקפץ לבקר, אלא מבצע הוזלות ותכשירי איפור של רשת "ניו פארם". משהו משהו, לפי התשדיר,כמובן.

 עוד לא התאוששנו  מ"אכזבת" אליהו שלא הגיע, וכבר נובח עלינו קולה ההחלטי של פלונית על בעלה/בן זוגה המנסה למתן את קצב רכישותיה ב"משביר לצרכן" שם מתקיים מבצע מכירות גם הוא משהו משהו, לקראת הפסח. ועל כל אלה רוכבים תשדירי המלחמה וההשמצה של רשת "שופרסל דיל" נגד "מגה בול" ולהיפך. עיתוני סוף השבוע עבים יותר, גם שוקלים יותר. אבל לא היו בהם גילויים או כתבות יוצאות דופן. היו הרבה יותר מודעות על "מבצעים" ו"הוזלות"", ומחלקות השיווק והמודעות דרשו ממערכת התוכן עוד ועוד עמודי טכסט כדי לאזן במקצת את כמות המודעות. העיתונאים נדרשו לספק עוד ועוד חמרים. וכשאין משהו משמעותי לכתוב אז "מחרטטים". התופעה אינה חדשה. היא חוזרת על עצמה כמעט בכל ערב חג. גם הפעם.

בימים אלה מובילות מודעות מבצעי המכירה לרגל חג הפסח. בולטות המודעות על הוזלת "סל המזון" ברשתות השיווק. כל רשת מנסה לשכנע כי אצלה "סל הקניות", לחג זול  יותר. הטכניקות שונות ומגוונות. מפרסמים מחירים של מוצרים שהוזלו, מפיצים קופונים של הנחות למוצרים מסוימים , יוצרים דמויות טלוויזיונית המשווקות לנו מוצרים בהוזלה, כמעט חינם, על פי הפרסומות והתשדירים. 

 בנוסף לפרסום האגרסיבי של מודעות בתשלום על מבצעי הוזלה, עם או בלי מירכאות, הפקת דפי מידע המחולקים למבקרים בסניפי הרשתות ישנה מערכת פרסום המבוססת על סקרי שוק אובייקטיביים, עם או בלי מרכאות.

על סמך הממצאים קובעת רשת אחת, כי היא "הזולה ביותר בסל המוצרים לחג". רשת אחרת, מתחרה, תקבע במודעה משלה כי דווקא אצלה נמכרים המוצרים הזולים ביותר לקראת הפסח. לראייה יצטטו סקר כלשהו או ידיעה באחד העיתונים. אבל לא תמיד ברור מי יזם את פרסומה של אותה ידיעה/כתבה. הפרסומאי שתכנן להשתמש בה כמודעה בתשלום או מערכת התוכן שבמקרה שיחקה לידי הפרסומאי בממצאיה.

מבצעי ההוזלות לרגל החגים אינם מסתיימים, אף פעם למחרת החג הראשון למרות שחלקם מודיעים על כך מלכתחילה. בדרך כלל "פרסומי ההוזלות והמבצעים " נמשכים גם לאחר מכן.. העיקר שיבואו ויקנו.

כך או אחרת, צריך להתייחס בזהירות ובחשדנות לכל "פרסומי ההוזלות" הללו.  מסתבר שההוזלות הן בעירבון מוגבל. לעיתים מוגבל מאוד. מורידים מחירים בשורת מוצרים, עד לביצוע סקר המחירים המיוחד המוזמן, ומיד לאחר הפרסום, כעבור מספר ימים מעלים את המחיר. כך מנסים לאחוז בחבל משני הקצוות. גם להוזיל מחירים, לבדוק באמצעות סקר מטעם גורם חיצוני שאכן כך הדבר, לפרסם זאת באופן מסיבי, ולאחר זמן קצר,בשקט בשקט לחזור ולהעלות את המחיר. היה ולא היה.

יש גם תרגיל נוסף. במבצעי ההוזלות כלולים גם מוצרים "מוזלים על תנאי". כלומר אם תקנה מוצר אחד [במחיר מלא ] תוכל לרכוש מוצר זהה נוסף בהנחה גדולה. אם תקנה שני מוצרים כאלה תקבל את השלישי במתנה. ישנה גם וריאציה של הוזלה על תנאי זו. אם תקנה בסכום של כך וכך מאות ₪ תוכל לקבל בהנחה גדולה מאוד/או אפילו חינם מוצר מסוים "נחשב". האם "הוזלות" כאלה הן הוזלות אמיתיות? לא בטוח. כי בתנאים רגילים הצרכן הממוצע לא היה רוכש יותר ממוצר אחד.

הפרסום המסיבי של "הוזלות לחג" הוא כמובן לגיטימי. הצד החיובי שבו – התחרות על כיסו וגם על ליבו של הצרכן. כל הרשתות מציינות בפרסומים רשימות של מוצרים זולים. אבל זהו רק מדגם של מוצרים. אף פעם אין זה פרסום המבוסס על מחירי כל המוצרים באותה רשת, גם אי אפשר לדעת אם ההוזלה נמשכת יום או יומיים כדי לצאת ידי חובת הפירסום,או שהיא נמשכת לאורך תקופה מוגדרת.

הטכניקה של פרסומי ההוזלות לחג  ראויה לבחינה. צריך לזכור, כי קשה מאוד לבודד סל של 30-20 מוצרים ולהחליט שהם הם המייצגים האמיתיים של סל הקניות לחג. המציאות הזו מחייבת את הצרכן בזהירות. עולה השאלה האם המחיר הנמוך של אותם 30-20 מוצרים שהוזלו ומוצגים בפרסומים, אינו אלא כיסוי למחירים גבוהים ויקרים של מוצרים אחרים הכלולים בסל לחג אך לא בפרסום. סל הקניות האמיתי מורכב הרבה יותר. הוא שונה ממשפחה למשפחה, משכבה חברתית אחת לרעותה. תרבות החיים והדיור אף היא משפיעה בכיוון של חוסר אחידות.

מכל "הרעש" הזה, מי שיוצא פגוע במיוחד הם הסוחרים הפרטיים. סקטור זה של המסחר אינו מצויד עדיין במערכת השיווקית פרסומית שתאפשר לו להשתלב ב"משחקי חג" אלה. חשוב עם זאת להזכיר כי המציאות היא שלא פעם המחירים בחנויות הפרטיות זולים מאלה שרשתות השיווק מתפארות בהם. כדאי לבדוק.

חג שמח

  1. עדיין אין תגובות.
  1. 1 בספטמבר 2010 בשעה 15:49

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: