"מסבנים" את הצרכן


הדוגמא של סבון "פלמוליב" * בימים של אינפלציה מתעוררת, העלאות המחירים מתרבות ולצרכן המצוי קשה לעקוב אחר כל שינוי, במיוחד כשחלק גדול מההעלאות נקראות בשמות שונים ומשונים.*

יצרנים, יבואנים, משווקים וסוחרים  ירצו תמיד להעלות מחירים .הכי גבוה שאפשר, על מנת להעלות  את הרווחים. הם גם שואפים להגדיל את מכירותיהם גם זאת כדי להגדיל את הרווחים. שתי המטרות הללו אינן "מסתדרות" כל כך טוב ביניהן. מפני שאם המחיר גבוה מידי הצרכנים מחפשים אלטרנטיבה למוצר היקר ואז המכירות יורדות והרווחים בהתאם. על כן תמיד יחפשו המוכרים והמשווקים את האיזון בין גובה המחיר והיקף המכירות המתבקש.

חלק ממהלכי העלאת מחיר של מוצר הוא ניסיון "להרדים" את הצרכן. כלומר לבצע את ההעלאה מבלי שהוא יתחיל לחפש אלטרנטיבה. יש לכך מספר דרכים: אחת להעלות מחיר ולא להודיע על כך בתקווה שעד שהצרכנים ירגישו יחלוף זמן ובינתיים תתייצב מפת צריכה וקניה חדשה. פעולה בסגנון כזה נהיית קשה יותר ויותר בשנים האחרונות. ישנם חוקי צרכנות המחייבים הצגת מחיר, ציון משקל וכיוב'. ישנם מוצרים בעיקר שירותים המחייבים גם פרסום הודעה פומבית על השינוי.

את מי הם "מסבנים"?

דרך אחרת להעלאת מחיר היא שינוי שם. מפסיקים לשווק את המוצר "הישן", משנים את השם ואת האריזה ומוציאים לשוק במחיר גבוה יותר. שיטה נוספת ונפוצה היא לשנות את המשקל כך שהמחיר ליחידה יעלה. אלה רק חלק מהטכניקות המופעלות על מנת להעלות מחיר ולצמצם את הנזק הצפוי מתגובת הצרכנים. [צריך להזכיר כאן במאמר מוסגר גורם מרסן חשוב של העלאת מחירים – התחרות מצד יצרנים אחרים].

בימים של אינפלציה מתעוררת, כמו במשק הישראלי בחדשים האחרונים, העלאות המחירים מתרבות ולצרכן המצוי קשה לעקוב אחר כל שינוי, במיוחד כשחלק גדול מההעלאות נקראות בשמות שונים ומשונים.

הנה דוגמא:

באחרונה פרסמה יבואנים מוצרי סבון "פלמוליב" הודעה לצרכני המוצר: מכירת סבון מוצק בנפח של 125  גרם ליחידה תופסק. מעתה ישווק המוצר ביחידות של 100 גרם בלבד וזאת ללא כל שינוי במחיר . (ההדגשה לא במקור) .

משמעות ההודעה – כי החברה מעלה את מחיר הסבון בשיעור של 25% . זו עלייה גבוהה ומשמעותית. מה קרה? האם מדד המחירים בישראל הגיע לקצב שנתי של 25%? . לא ולא . תחזיות הכלכלנים מדברות על קצב שנתי של כ-5% -6% . אז מה בכל זאת? החברה לא פרסמה הסברים. סביר שברצונה למקסם רווחים. עוד יותר סביר שהיא מעריכה שגם אחרי העלאה של 25% –  היקף מכירותיה לא יפגע במוצר זה משום שגם אם פה ושם יעברו צרכנים למוצר אחר עדיין יישארו מספיק קונים שיאפשרו לחברה להגדיל את הרווחים. [במאמר מוסגר – העלאת המחיר היא במסגרת החוק. בפרסום ההודעה לציבור יצאה החברה ידי חובתה החוקית}

הדוגמא הזו ממחישה עד כמה חשובה עירנות צרכנית של בדיקת מחירים והשוואתם. הצורך הזה מתחדד בתקופה זו עוד יותר. בהתקרב תקופת החגים – ינסו עכשיו רשתות השיווק השונות למכור לנו מבצעים של "הוזלות" עתירי פיתויים להקדים ולקנות משום שאחרי החגים הכול יתייקר. זהירות וחשדנות צרכנית רק תועיל למי שמבקש לשמור על כספו.

  1. 14 בספטמבר 2008 ב- 13:00

    אני משתמש לעתים בסבון פלמוליב. מן המדף שלי הוא ייצא.
    לפני שנים רבות, ניצב בנימין זיגל, מוראם של עברייני הצווארון הלבן סיפר בהרצאה שמעשי מירמה אינם תמיד בהיקפים גדולים. לדוגמא, סיפר על תבלינים, שמכניסים בהם קצת נסורת טחונה. במקום 10 גרם אנחנו מקבלים 9 גרם של תבלין – והרי לך מרמה של עשרה אחוזים.
    פלמוליב עשה זאת בדרך אחרת, והם לא יחידים.

  2. 14 בספטמבר 2008 ב- 14:50

    בד"כ לא משתמשים בסבון עד תומו, אלא מפסיקים כשהוא קטן. שיעור החלק המתבזבז גדל ככל שהסבון המקורי קטן. לכן המדיניות החדשה פוגעת בצרכן לא רק דרך הכיס וחוסר הנוחות, אלא גם באמצעות זיהום הסביבה בסבון ובאריזות.

    ברור שהסקת המסקנות כלפי פלמוליב אינה חייבת להעצר בסבונים המוצקים.

  3. חיים שיבי
    14 בספטמבר 2008 ב- 16:49

    צודק. גירסה אחרת ותרגיל אחר שאיננו צרכי – מה שקרה לי עם "כרטיס מועדון" ב"משביר לצרכן" שלחידושו נגבה לפתע סכום ללא הודעה מוקדמת על גובהו וללא מתן אופציה. תודה על קבלת הפנים החמה ברשימות.

  4. 15 בספטמבר 2008 ב- 0:16

    יש מספיק סבונים שאפשר לצרוך כתחליף.

    אפיץ את המידע הזה בין כל חבריי.

    תודה לך.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: