ראשי > מקומי ירושלים > עוזבים את ירושלים – רשימה עצובה

עוזבים את ירושלים – רשימה עצובה


בשנים האחרונות אנו שומעים הסברים הרבה לסיבות עזיבת ירושלים על ידי תושבים . אומרים לנו כי התופעה אינה בגלל השתלטות החרדים * מסתבר שהחגיגה, לציון סיום העבודות ב"גשר המיתרים", השאירה אצל ירושלמים רבים רושם הפוך ממה שהמארגנים קיוו לו. * ביטוי בעל עצמה נתן לתחושה זו כותב המכתבים הוותיק למערכת, מר ניסים דבש כשכתב " שלום לך ירושלים…. אני נוטש את אהבתי, כי זרים שולטים בה ואונסים את נפשי…"

                                              =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-                                        

מסתבר שהחגיגה, עתירת הממון [2מליון ₪] , לציון סיום העבודות ב"גשר המיתרים", שנערכה לפני מספר ימים בירושלים השאירה אצל ירושלמים רבים רושם הפוך ממה שהמארגנים קיוו לו. אצל חלק טעם רע, אצל אחרים שריטה של ממש . היו כמובן גם מי שהתפעלו משפע הזיקוקים והאורות המרצדים. אבל לא באלה המתפעלים מהחצוצרות, שהפכו בטכס לשופרות , ולא באלה המתפעלים כל פעם -מצבעוניות הזיקוקים עוסקת רשימה זו..
 

גלימות שק וברדסים על גשר המיתרים ערוץ 1

המראה של בנות להקת המחול "מחולה" שהוצעדו על פני הגשר עטויות גלימות שק, ברדסים על ראשיהן, ומטות דמויות אבוקה בידיהן – החריד רבים מתושבי ירושלים ובאי האירוע. הזעזוע החריף כשהתברר כי הילדות שהיו אמורות להשתלב באירוע במחול, צוו ברגע האחרון להחליף את בגדי הריקוד במצוות עסקנים חרדים מנבחרי מועצת העירייה . כל זאת על מנת למנוע מופע של "פריצות" .
 

בימים שחלפו מאז, כבר נאמרו ונכתבו דברים בגנות מה שאירע . אפילו ראש העירייה החרדי גינה, אמנם באיחור, את התנהגות חבריו ולחציהם. אבל זה היה כבר מאוחר מידי. האירוע נחרת בזיכרון ונצרב בתודעה.
 
בשנים האחרונות אנו שומעים הסברים הרבה לסיבות עזיבת ירושלים על ידי תושבים . אומרים לנו כי התופעה אינה בגלל השתלטות החרדים על מוקדי קבלת ההחלטות. אורח החיים בעיר לא נפגע מסבירים לנו. אין כפייה חרדית. הסיבות לנטישת התושבים את הבירה הן כלכליות. מחסור בדיור ובמקומות עבודה. אולי זה נכון. אבל מופע "גשר המיתרים" [רבים בירושלים כבר הצמידו לו את הכינוי "מופע האימים" או "מופע בנות הטאליבן"] המחיש לרבים מתושבי העיר באופן ויזואלי מה שהם חשים באינטואיציה כבר זמן רב, וטיפין טיפין.
 
ביטוי בעל עצמה נתן לתחושה זו כותב המכתבים הוותיק למערכת, מר ניסים דבש. ירושלמים רבים מכירים את התופעה וכבר התרגלו לחפש במקומונים הירושלמיים את מכתבי התגובה של הכותבים המוכרים. לא פעם הייתה לדבריהם השפעה גדולה יותר מעמדת נבחרים ובעלי תפקידים בכירים יותר או פחות בעיר.
 
בשבוע האחרון הופיע, כרגיל מכתבו של מר ניסים דבש בעיתון המקומי של מעריב בירושלים "כל הזמן". אבל ציון מקום מגוריו של הכותב ליד שמו היה שונה. נאמר בו "ניסים דבש, מעלה אדומים." כותב המכתבים הוותיק שהפך למוסד בפני עצמו משך השנים הכתיר מכתבו בכותרת "צאתי לשלום" והסביר במילים כואבות את סיבות עזיבתו/ נטישתו את הבירה . בין השאר כתב:
 
"שלום שלום לך ירושלים…. אני נוטש את אהבתי, כי זרים שולטים בה ואונסים את נפשי. בן חורין הייתי מעודי, ואהבתי את ירושלים כבבת עיני כאהוב מעוף זמיר בשמיים התכולים, אבל די. נאחזתי בחלום בכל הלב וסירבתי להמריא לעולם אפל ומפחיד של ימי הביניים בנוסח איראן. אבל הנה הוא בא. אז שלום לך ירושלים אהובתי הכבושה וסלחי לי על מנוסתי. מהרי יהודה אשקיף עליך ועל חצרותייך העטופות תמיד באור נגוהות של זהב, ובשקט אזיל דמעה." [למכתב במלואו יש להקליק על הקישור]
 
היו בודאי סיבות נוספות שהביאו את הכותב להחלטה לעזוב ולעבור מירושלים למעלה האדומים.  אבל קשה להתעלם מהתחושה הקשה המלווה אותו ששיאה היה מופע הגשר של להקת "מחולה" במצוות העסקנים החרדים . תחושה זו מלווה רבים מתושבי העיר . הסברים , התנצלויות והתפתלויות לא יעזרו כאן.

:קטגוריותמקומי ירושלים
  1. מנחם
    8 ביולי 2008 ב- 10:15

    1) הנערות שרקדו היו גם בגיל 16, נשים של ממש.

    2) אני מצפה ומחכה לקרוא את קינתך על בריחת הדתיים מתל אביב עקב המתירנות המינית הבוטה והמגרשת את שומרי המצוות.

  2. 8 ביולי 2008 ב- 11:16

    למגיב – "מנחם"
    האם באמת שמך כשמי או שמצאת דרך מקורית להגיב כך. בכל מקרה לידיעת קוראי רשימה זו התגובה הנזכרת אינה שלי.
    לגופה של התגובה – דעתו של המגיב מדברת בעד עצמה כפי שדעתם של אחרים במקומה עומדת

  3. 8 ביולי 2008 ב- 11:37

    1) אולי נשים מנקודת מבטך, המעותת קמאה. נערות בנות 16? נשים? נו, בטח, במקום שבו מגיל 13 אפשר לחתן ילדים מסכנים לפי ציווי התורה, גם בת 8 תיחשב כמעט אישה. ואפילו אם כן, מה זה עניינך, חברי הדתי שלטענתו לא כופה את דתו על אזרחים אחרים? אותה נערה בת 16 רוקדת שנים רבות באותה להקת מחול שהתבקשה להופיע באירוע המדובר. להקת המחול חילונית, הבנות חילוניות, והן רצו להופיע בתלבושות היקרות שתפרו להן במיוחד (ותאמין לי, זה עולה כי הרבה כסף בימינו). מה זה עניינך? לא יאה לך? אל תסתכל. אתה רואה הרבה חילונים שמנסים להכריח אותך לאכול חזיר או לנסוע בשבת? אז למה אתה רוצה לסגור את "טיב-טעם", ומונע ממני להגיע ביתר קלות למרכז העיר כל ערב שישי? גרוע בכך, כל פעם שהציבור החילוני במדבר שכוח-האל הזה מנסה לקום ולנער ממנו את עול הציבור החרדי, אתם זועקים ככבשים לפני השחיטה שלמען ה"זהות היהודית" יש למנוע זאת. מה היא אותה זהות יהודית? הוריי הם עולים חדשים מרוסיה, ומשפחתם סבלה הצקות במשך הדורות בגלל היותם יהודים. מה לעשות, שתחת השלטון הקומוניסטי אי-אפפשר היה לקיים ברית-מילה וליל-סדר. אז בגלל שאני ממשיך בחינוך הוריי, חי את חיי כחילוני – אתה אומר לי שאני לא יהודי? לי כן עשו ברית-מילה, אני כן מגדיר את עצמי כהיהודי, ואם התקיימה מעולם יציאת מצרים וגלות בבל, רוב הסיכויים שאבותיי פסעו במדבר סיני 40 שנה ליד אבותייך. אז בגלל שאני לא מתפלל כל היום וזולל בכך את כספי משלם המיסים, אני פחות יהודי ממך? אם כך, מצידי להתנצר ולא לשאת את אותו התואר שאתה מבייש, ושיחד איתו נשארת משום-מה בימי הביניים בעוד כולנו התקדמנו קצת קדימה.
    2) לבטח בתל-אביב יש יותר זונות והומואים מעיר הקודש. אך בוא ואגלה לך סוד – זוהי מנת חלקו של כל העולם המודרני. גם אני לא מת על העובדה שילדיי יראו את הדברים האלו לכשיגדלו, אך זה חלק מן הפלורליזם שאני רוצה לספק להם. הם צריכים לראות ולדעת הכל. כן, מנחם היקר, גם את מצעד הגאווה. בושה היא לכל אזרחי ישראל שבעיר הבירה שלהם, ציבורים שלמים צריכים להישמר על ביטחונם האישי כי התנ"ך אינו מאשר את עצם קיומם.

  4. חיים עמית
    8 ביולי 2008 ב- 15:05

    יצחק בן נר כתב כבר לפני עשרים ושתיים שנים את ספרו הנפלא "מלאכים באים" בו יוכל הקורא למצוא את תמרורי הדרך בה אנו נגררים לעבר חזון המדינה החומייניסטית היהודית. ירושלים היא לא יותר מאשר החלוצה לפני המחנה, ואם נרצה או לא נרצה לא תהיה זו אגדה.

  5. דני בלוך
    8 ביולי 2008 ב- 18:15

    החילונים לא מנסים לכבוש את בני ברק או את מאה שערים. בתל אביב החרדים החלו משום מה לבוא לאזור שנקין לאחר שאפיו כבר היה ברור.אני לא רוצה להפריע לדתי לחיות את חייו כרצונו והוא לא צריך לנסות לשנות את אורח חיי. אין לי התנגדות לרחצה נפרדת בחלק מחופי תל אביב אבל שאיש לא יכתיב לי איך לנהוג באזורי המגורים והבילויים שלי

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: