ראשי > אקטואליה - כלכלה, צרכנות, חברה > אמת בפרסום ומחלקת השיווק בתיאטרון ירושלים

אמת בפרסום ומחלקת השיווק בתיאטרון ירושלים


 תיאטרון ירושלים הוא מוסד תרבותי מכובד. במשך שנות קיומו רכש לעצמו מעמד ייחודי  בציבור הירושלמי החילוני והדתי מסורתי. התיאטרון מקיים מפעל מנויים  מפואר המקיף לפחות עשרות אלפים מתושבי העיר. הוא עושה זאת גם בסיוע וועדי העובדים והנהלות מקומות העבודה בעיר, המסייעים בידי הציבור הירושלמי לרכוש מנויי למספר מופעי תרבות בשנה , בעיקר הצגות אך לא רק ,  בהוצאה לא קטנה אבל אפשרית בזכות הסדרי תשלום נוחים והרשמה מרוכזת.
 
את ההצלחה הזו, המהווה בסיס עיקרי לקיומו של התיאטרון ומפעלו, צריך לשמר ולקיים . לשם כך מפעיל התיאטרון מערכת משומנת של יחסי ציבור ושיווק . אחת מהמשימות החשובות של המערכת הזו היא  המשך קיומו של מפעל המנויים תוך חתירה להגדלתו מידי שנה.
 
בחתירתה להצלחה המיוחלת, הציגה באחרונה מערכת השיווק של התיאטרון מבחר מרשים של הצגות ומופעים שיכללו בתכנית התיאטרון לעונה הקרובה והפיצה זאת בדרכים שונות בקרב הציבור הירושלמי בצרוף הצעות לרכישה/חידוש מנוי שנתי . אבל, מסתבר כי ההצעות השיווקיות לא תאמו כל כך את המציאות בה נתקל הצרכן .
 

מכירת מינויים ושיווק מופעים בתיאטרון ירושלים

לאחר שנתקלנו, מספר ירושלמים, ב"חוסר ההתאמה" האמור פניתי לתיאטרון בבקשת הבהרות ולהלן התכתובת: בפנייתי תחת הכותרת " תלונה נגד תיאטרון ירושלים" נאמר:
 
"כמו רבים אחרים קיבלנו בדואר את הדפדפת שהוצאתם לרגל פתיחת מועד הרישום לרכישת מנוי/או חידושו למופעי התיאטרון. בצד ההצעות לסוג המנוי מופיע גם מבחר מההצעות/מופעים שמציע התיאטרון לעונה הקרובה. הפרטים האלה מופיעים בצמוד ובהמשך להצעות לרכישת המנוי וברור לכל אדם סביר כי מדובר בהצגות/מופעים במסגרת המנוי ויכול הוא להחליט, בהתאם למגוון המוצע לו, אם ברצונו לרכוש מנוי. ברשימת ההצגות – גם ההצגה "המלט". מסתבר שהצגה זו, הגם שהיא מופיעה בצמוד לפירוט סוגי המנוי, אינה כלולה בהצגות המנוי. ניתן אמנם לרכשה תמורת כרטיס בחירה ובתוספת תשלום אך לא במסגרת המנוי.
 
צורת שיווק זו של הצעות לרכישת מנוי היא הטעייה של הציבור וקרוב לודאי שגם עבירה על חוקי הגנת הצרכן… נא בדקו עם הייעוץ המשפטי שלכם. (לחץ להרחבה ופרטים)
 
אם המופע אינו כלול במסגרת מופעי המנוי צריך היה לציין זאת במפורש בדפדפת. אמנם מוכר רצונם של אנשי השיווק להציג מבחר אטרקטיבי של הצגות אך הדבר אינו  צריך להתבצע על ידי הטעייה של הציבור. מוצע לכם לפרסם לידיעת הציבור הבהרה מה כלול בהצגות המנוי מתוך המופעים שנכללו בדפדפת ומה לא.. בכך תמחישו לקהל שאינכם נמנים על אותן החברות שאומנות המכירות שלהם מבוססת על הטעייה."
 
על הפנייה הזו השיבה מטעם התיאטרון גברת שלומית המבורגר  -יחסי ציבור ופרסום:
 
"קיבלנו את מכתבך בעניין עלון חידוש המנויים שבו שילבנו הצגות ומופעים צפויים בעונה הקרובה.
 
הכותרת היא "הצלחות השנה והמופעים החדשים בעונת 2007/08" ומתחתה מפורטות הצגות וכן תזמורות, להקות מחול, הצגות ילדים שונות ועוד ועוד. מן הסתם זוהי תכנית מופעים בתיאטרון אך לא כולם מוצגים על חשבון כרטיסי המנוי, וחלקם אולי לא יוצגו כלל. נדמה לי שהדבר די ברור וצר לי אם התאכזבתם. יחד עם זאת, כפי שהצעת, נבדוק גם את ההיבט המשפטי של הפרסום ונודיע לך. אני מקווה שתמשיכו לבוא לתיאטרון וליהנות ממגוון המופעים. "
 
מבלי לגרוע מחשיבותו של מפעל המינויים,  ומבלי להיכנס לשאלה האם הייתה במתואר עבירה על חוקי הגנת הצרכן, מתשובת התיאטרון עולות מספר שאלות:
שאלה ראשונה – האם "אמת  בפרסום" יש לה חשיבות בעיני הנהלת התיאטרון גם אם לצורך שיווק אגרסיבי מעוניינים אנשי השיווק ל"עגל פינות" ולהגזים. הרי  מפעל המינויים אינו מפסיק להתקיים בתום השנה וצריך יהיה לפנות לציבור גם בשנה הבאה ולהציג בפניו את תנאי המנוי ואת התכנית. אם התכנית אינה מחייבת כיצד יוכל הצרכן להחליט?
שאלה שנייה – האם יפגע כוח המשיכה של ההצעה לרכוש מנוי, אם לצד מספר מופעים שבתכנית יצוין כי אינם כלולים בתכנית המנוי וצריך לרכוש עבורם כרטיסים בנפרד ובתוספת תשלום?
 
שאלה שלישית – מה פירוש הודעת "יחסי ציבור ופרסום" של התיאטרון כי תכנית המופעים שפורסמה ונכללה בדפדפת שחולקה לציבור היא "מן הסתם זוהי תכנית מופעים בתיאטרון אך לא כולם מוצגים על חשבון כרטיסי המנוי, וחלקם אולי לא יוצגו כלל." (ההדגשה לא במקור). אם כללו בתכנית מופעים שכלל לא ברור אם יעלו ועדיין לא סוכם עליהן סופית, מה אם כן המשמעות של הדפדפת.? גם אם נתעלם לרגע מהמשמעות החוקית של המעשה בו ספק מתחייב למכור ללקוחות פוטנציאליים מוצר שכלל אינו  ברשותו , האם זוהי מדיניותו של תיאטרון ירושלים לבסס את הקשר שלו עם צרכניו על בסיס מידע מטעה (יהיו שיגידו שיקרי) שהוא מפיץ ביניהם על מנת להגביר מכירותיו?

  1. משיח
    15 ביולי 2007 ב- 11:25

    באמת, מדוע מפרסמים מופעים אשר אולי לבסוף לא יעלו כלל?…

  2. 25 בינואר 2011 ב- 17:45

    אני מסכים אם מה שכתבת בנוגע להטעיית הציבור מכיוון שזה בלתי אפשרי לשיווק משהו שבעצם לא קיים במציאות, לגבות על זה כסף ואז בעצם להימצא מול לקוחות זועמים ומאוכזבים. אף על פי כן תיאטרון ירושלים בהחלט מכבד עצמו שנים על גבי שנים בהצגה של תרבות איכותית.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: